• annalin

Sköljmedel - hur ÄR det nu?!

Alltså. Ska bebisens grejer tvättas i sköljmedel eller inte?! Jag har tvättat med parfymfritt tvätt- och sköljmedel. (jag kommer ju märka om hennes hud reagerar även på det!)

Men varenda sköljmedelsflaska (och reklam) frontas ju av en leende bebis, naken i bara en stor handduk!!!
    Om inte det funkar, är ju det samma som att låta en medelålders man vara ansiktet utåt för tamponger...

(Min baby är inte född än, jag tvättar bara lite så här sista veckorna innan så att det är gjort!)

• Svar på tråden Sköljmedel - hur ÄR det nu?!
  • Mumin

Parfymfritt sklöjmedel tycker jag är bäst. Kläderna blir hårdare utan...

After all... tomorrow is another day.
  • linhen

Det kan man nog göra som man vill. Eftersom min man är känslig mot sköljmedel har vi alltid kört utan parfym och det funkar bra!

• BROCCOLLI

Efter att jag hört av min svärmor (som är väldigt kunnig inom miljöområdet;) att fiskarna i vattnet mår dåligt av allt skölj/mjukmedel som folk tvättar i och släpper ut, får jag skitdåligt samvete när jag använder sådant , jag som är värsta djurvännen!!. Så jag försöker undvika det för det mesta!

Men det var ju inte det din fråga gällde Det är nog bäst att köra parfymfritt för bebisens skull! Lycka till med bebisen

• lycklig skorpion

En dum fraga kanske...men varför är det inte bra för bebisen att tvätta kläderna i parfymerat tvätt-och sköljmedel? Tal bebisen inte lukten eller?

• Suskiv

Utan sköljmedel.

Sköljmedel är det mest allergena vi kan använda när vi tvättar och det är en riktig miljöbov. Finns ingen anledning till att använda sköljmedel över huvudtaget.

• MiisPiis

Suskiv:
    Anledningen till att använda sköljmedel är väl att kläderna blir betydligt mjukare.....de blir ganska stela utan.

Lycklig skorpion:
    Varför inte sköljmedel ska användas är pga att bebisen (och många vuxna) är känsliga mot kemikalierna som finns i.

Om man nu vill använda sköljmedel, så använd parfymfritt till småbäsarna och bara liten mängd.

• elin 83

Jag själv är käsnlig mot sköljmedel, alltså parfymen i den.
    Så jag har bara parfymfritt tvättmedel och sköljmedel, och kommer fortsätta med det.
    Jag får klåda annars.

• Norahs mamma

Jag har använt vårt vanliga sköljmedel jämt å utan reaktion...

Denna gång tvättar jag inte ens de nya barnkläderna innan...

• troddeduja

Nya bebis kläder ska man alltid tvätta innan första användningen!
    När kläderna skeppas i konteinrar från tex Kina så besprutas allt med bekämpningsmedel för ohyra!
    Detta har gjort att många människor som lastar av dessa kläder har fått besvär av alla kemilalier!
    Så tvätta innan för guds skull!

• lycklig skorpion

Jag tror att min fraga missuppfattades. Jag har fattat att sköljmedel innehaller farliga kemikalier och att det inte ar bra för bebisen. Men det jag undrar över är parfymen. Varför ska man inte använda parfymerat tvättmedel till bebiskläderna? Vad är sa farligt med parfym??

• troddeduja

Det är väl inte farligt så länge inte bebisen är allergisk mot det. Där gäller det väl att prova sig fram. Vissa hävdar att barnet kan bli känsligt mot parfym senare i livet om man INTE använder parfymerat tvättmedel i spädbarnsåren. (samma sak med vistelse runt djur, mat etc).
    Men många vill ju inte använda parfymerat för då känner man inte den naturlig goa bebis-lukten.

• Norahs mamma

Skrållan:
    Så alla som kommer i kontakt med ditt barn frågar du om de har nya kläder eller om de är tvättade?

• aprilbarn

Norahs mamma
    Jag tycker att det är lite skillnad på att alltid bära kläder nära huden med giftiga rester i, jämfört med att möta folk med dessa kläder vid, troligen o förhoppningsvis, enstaka tillfällen.
    Frågan lät lite konstigt ställd ifall du frågar mig.

TS
    Fråga i hälsokostaffären, de brukar ju ha iaf ha lite bättre produkter.

• troddeduja

Norahs mamma:
    Svarar samma sak som aprilbarn: Det är en jäkla skillnad att bära kläderna en hel dag och vara nära nån som har nya kläder!
    Jag tycker som aprilbarn att frågan var lite konstig!

Svar på tråden Sköljmedel - hur ÄR det nu?!