• Ninni 17 Maj

Vad för sorts smakprov började ni med till er bebis?

Hejsan!

Jag bor i Norge och har en son som nyss fyllt 4 månader. Min helsesyster som jag går till här menade att nu kan jag börja ge smakprover på olika sorters gröt (fullkorn, majs m.m.) samt även avokado och banan. Jag ville bara höra efter om det är så i Sverige också? Här menar de att det är bättre att börja med smakprover i 4 månaders ålder än vid 6 månaders ålder pga att det är lättare att vänja barnet vid mat. Ju senare desto svårare för många barn.. Vad säger ni om det?

Kram Jennie

• Svar på tråden Vad för sorts smakprov började ni med till er bebis?
  • akin

Hej!

Jag blev rekomenderad av bvc att börja med potatis, majs, morot, palsternacka, ärtor. Sedan lite fruktpuréer: päron, mango, banan.
    Jag började oxå med gröt samtidigt som smakisarna och gav det på kvällen (smkisar lunch). Först majsgröt sedan mild havre.

Stolt mamma till Tyra 060316
  • Amorella

Jag skulle säga att det är väldigt individuellt! Vi började tidigt till vår tjej (5 mån.) och hon är fortfarande rätt ointresserad av mat. Hon är över 1 år nu.

Gröt är ju bra att börja med, liksom milda fruktpuréer: Päron, banan, aprikos o.s.v. Fast i Sverige ger man inte fullkornsprodukter förrän efter 8 månader. Vanligast är ris-, majs- eller havregröt. Men många börjar istället med puré av potatis, majs, palsternacka, morot o.s.v.

• akin

Svarade inte på alla frågor ser jag nu. Här säger de att du ska börja när barnet visar intresse för mat, tittar när ni äter. Är barnet 4mån är det bara att börja, är det inte intresserat är det ingen idé att försöka tryga i dem utan vänta några veckor och försök igen.

Stolt mamma till Tyra 060316
  • Ninni 17 Maj

Finns det någon gräns där man skall (bör) börja med mat? Här säger de att vid sex månader har barnet ett behov av mer än bröstmjölk!

• Amorella
    Ninni 17 Maj skrev 2006-08-25 17:11:11 följande:
    Finns det någon gräns där man skall (bör) börja med mat? Här säger de att vid sex månader har barnet ett behov av mer än bröstmjölk!
    Det stämmer och därför bör man testa att ge smakisar senast då. Men funkar det inte så är det bara att ta det lugnt. De klarar sig bra på bröstmjölk/ersättning kompletterat med annan mat hela första året. Man får bara ha lite extra koll på dem om de inte äter så mycket annat.
  • Ninni 17 Maj

Tack för era svar!
    Amorella: Var inne på din länk och fick nog alla mina svar där. Tack för hjälpen!

Svar på tråden Vad för sorts smakprov började ni med till er bebis?