• twinsen06

Någon som gjort/gör blodflödesmätning?

Är idag i v. 37+5 och väntar en flicka och en pojke med BF 9 september. Upptäckte i måndags på ultraljud, v.37+1, att flickan tappat i tillväxt och gått från -10 till -21 sedan senaste ultraljudet i v. 32+5. En flödesmätning gjordes där ett litet motstånd framkom. Dock så litet att man inte kommer att göra något så länge det inte förvärras. Därför ska jag nu regelbundet gå på flödesmätningar fram till att tvillingarna kommer. Jag har inte hört talas om flödesmätningar tidigare och undrar nu hur många som har erfarenhet av det samt vad ert/era barn ligger minus. Vet någon var gränsen går för att sätta igång förlossningen?

• Svar på tråden Någon som gjort/gör blodflödesmätning?
  • Dubbel lycka

Under hela min graviditet från det vi fick reda på att det var två i magen gjorde jag flödesmätningar varje vecka, ibland flera gånger i veckan beroende på hur läget var (hur pass mycket tillväxthämmade de var). Mina fick komma ut i v 36+4 med planerat snitt då min minsta var 30% under kurvan och inte växt just ngt på 2v, hon var för liten för att klara en vaginal förlossning. Vet ej var gränsen går, men du är ju så långt gången nu att det inte är ngn fara för barnen.

Lycka till med allt, snart har du dina små i famnen =)!!

• Puffy75

Det är nog rätt vanligt. Vi gjorde det på slutet och har många bekanta som "bara" väntat ett barn som fått göra det. Säkert inget att fundera eller oroa sig över, bara en liten säkerhetsåtgärd från läkarnas sida. Dessutom är du ju långt gången så det är bara att se framåt! Lycka till!

Svar på tråden Någon som gjort/gör blodflödesmätning?