Ni som har birma katt?
Vad för temprament kännetecknar en birma?
Jag funderar på att skaffa sällskap till vår perser hane Gizmo.
Tror ni att det går att ha den kombinationen?
Och vad tror ni är bäst En kastrerad hane eller en hona?
Vad för temprament kännetecknar en birma?
Jag funderar på att skaffa sällskap till vår perser hane Gizmo.
Tror ni att det går att ha den kombinationen?
Och vad tror ni är bäst En kastrerad hane eller en hona?
Mina birmor är väldigt olika. Den ena är översocial och älskar alla människor och den andra är väldigt blyg. Men de är snälla och kelna båda två. Om jag jämför med min kompis katter så är de lugna. Mina är kastrerade hankatter eftersom uppfödaren sa att de oftast är de som blir mest sällskapliga.
En Birma är ganska lagomi sitt temperament. Men det där lagom svänger en del emllan olika individer.
Våra Birmor är lugna trygga och harmoniska i grunden, m en vår hona är en busig krabat som mest funderar på bus hela tiden och vår hane är nog en tvillinbror til katten Gustav.
Sällskapligast hos oss är vår hona som är med mest hela tiden överallt.
På www.birma.se kan du läsa mer om Birmorna.
Men min direkta tanke är att hade jag haft en perser så hade jag skaffat en likadan till istället för att blanda katter.
Min birmahona är en sällskapssjuk liten sötnos. Hon ska vara med där det händer, och är kelig och tillgiven. Dessutom är hon väldigt pratsam.
Mina svärföräldrar har en kastrerad hane som är ganska tråkig. Han gillar inte att kela och ligger aldrig i knä.
Birmor är generellt sett jättefina, tillgivna och trevliga, men det varierar nog från individ till individ!
Jag tror att sådant skiljer oerhört mycket från person till person (ja, jag gör ett medvetet val att välja att kalla katter för personer). Mina föräldrars Birma är väldigt "egen". Inte kelig i traditionell bemärkelse, men har en fot fetisch som gör att han älskar att stryka på allas fötter. Han är otroligt svartsjuk när man borstar någon av de andra katterna och lägger sig demonstrativt mitt över den borstade katten. Men egentligen vill han inte bli borstad alls.
Trots att han är så "egen" så tycker jag att han är supergo på sitt sätt.
är birma katter lugnare än vanliga bondkatter?
har en bekant som har en perser dock och den är lugn, det hoppar inte runt och förstör så att säga, riner inte på skinnsoffan fast den har klösbräda