• EldHav

Kramp i lungorna? Hjälp!

Hej!

Jag har under en tid haft tillfällig smärta i/runt lungorna, det håller i sig en kväll eller så, sällan oftare. Man skulle kunna jämföra smärtan med kramp, för det är så det känns.

Det gör såå ont, samtidigt har jag ofta lite smärta i högra käkmuskeln?

Ngn som skulle kunna ge en gissning på vad detta kan bero på?!

Tar inga mediciner, eller inhalatorer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-25 19:22:59:
    Har mjukdelsreumatism, kanske det kan påverka? Har haft mer värk i händer/armar och ben sen jag blev gravid. Är nu i vecka 20.

• Svar på tråden Kramp i lungorna? Hjälp!
  • MaryJane

Känner du att det är i lungorna eller känns det som att det är vid lungorna, för när jag får gallstensanfall, då känns det som om man krampar kring lungorna.. Sprider sig typ i hela överkroppen, det brukar också hålla i sig en kväll ungefär..

• EldHav

Hrm, det sitter liksom främst under brösten precis, men inte så ytligt som revbenen... svårt att förklara. Vad gör man åt det då?

• MaryJane

Låter precis som mina anfall...

Man går till läkaren och så får dom röntga eller kolla med UL.. Åk in akut nästa gång du får ett anfall.. Jag var också gravid när jag åkte in, så jag fick voltaren, annars brukar man få morfin.. Dom kan även operera om dom är väldigt stora...

• EldHav

Men det går ju över, kommer kanske ett par ggr per månad?
    Kanske skulle ringa sjukvårdsupplysningen? Har en sån kväll just nu

• Celestina

Alla ihållande kraftiga bröstsmärtor bör kontrolleras. (även om det är i ryggen/lungorna)
    Jag har själv haft jättejobbigt ett tag, då mitt hjärta löpt amok, kramper.., vilket ger panik och dödsångest, som i sin tur "chokar" problemen, och man mår ännu sämre. Kontrollera blodfetter, socker och liknande.., en riktig "service", för det är ju inte normalt att få så ont. Gallsten kan kännas som ngt som trycks uppåt under bröstet från buken, och man blir alldeles "stel" i mellangärdet, och det gör väldigt, väldigt ont, men det är ju självklart individuellt. Hjärtproblem/infakt/propp, kan stråla uppåt mot käken, ut i armen, men också ge väldigt spridda diffusa smärtor. Stress, rökning och annat osunt leverne bidrar ju till sådana problem, vilket kanske inte är några av Dina laster, men gå i alla fall till en läkare!

• EldHav

celestina: Jaaa, kanske borde göra en "helkroppsbesikting"? Det är så obehagligt, så jag gråter när det tar i som värst...

Jag har aldrig rökt, dricker inte kaffe, stressar inte mkt (jobbar 60%). Iofs motionerar jag mindre nu än innan, kanske påverkar?

Ska va två veckor i Sthlm nu, så jag bokar nog en tid hos läkare via BM när jag kommer hem igen. (Jag var bortrest under den veckan man rutinmässigt gör läkarundersökning som gravid)

Ush, hoppas det ger med sig snart...

• Celestina

Gör det.., beställ en tid och lova att vara påstridig, för tyvärr har många läkare lite lätt för att "vifta bort", bagatellisera.., mena att "det går över.." osv. Självklart är det ju ngt som inte stämmer, annars skulle Du inte få så ont! Försök att komma på om smärtorna kommer i samband med ngt.., som om det kan vara ngt Du äter, någon rörelse, efter att Du ansträngt Dig.., ja, vad det nu kan vara.., var uppmärksam på om det kan vara ngt som utlöser smärtan.

• EldHav

celestina; lovar att stå på mig, min sambo hjälper mig om jag skulle ge upp
    Enda grejjen jag kan minnas är att det nästan alltid händer när jag är stilla, oftast på kvällarna. Annars verkar det kunna komma lite hur som helst.

• Celestina

Stressrelaterade krämpor kommer gärna när man "satt sig ner" och har för avsikt att ta sig några djupa andetag.. Jag åkte ju ner akut till Ackis för några veckor sedan då jag trodde jag skulle dö i en hjärtattack, och de berättade just detta, att när sinnet slappnar av, så hänger kroppen alltid inte med. Den är fortfarande inne i "andra andningen" och kan inte sakta ner, hjärtat och andra organ kommer i ofas, och de kan visa sig som krämpor, kraftig hjärtklappning, ja, alla möjliga varianter. Att jag skriver i Din tråd stup i kvarten är för att jag känner med Dig, jag har liknande problem, sådana jag ej förstår och som skrämmer mig...
    Hoppas i alla fall att Du får ordning på det hela, att Du får klarhet i vad det är, för det är ju det värsta, när man får så ont, och inte fattar vad som händer!? Lycka till, och Kramiz från mig!

• EldHav

tack för dina goda råd Men vad gör du åt detta då? När det inte beror på sjukdom/bakterier?

Svar på tråden Kramp i lungorna? Hjälp!