• flaxan

Farligt att behalda med pevaryl om det inte skulle vara svamp

Hej! Hade svampinfektion i början utav graviditeten. Hade in så jätte stora problem, men var ändå och kollade mig för säkerhets skull och då ar de det. Har nu fått klåda och känner mig lite irriterad i underlivet. Tror att det kan vara svamp eller så är det bara torra slemhinnor. Men är det någon som vet om det är någon fara att behnadla med pevaryl om det inte skulle vara svamp??? Lite långt att vänta tills att kolla det på måndag.

• Svar på tråden Farligt att behalda med pevaryl om det inte skulle vara svamp
  • kissemjao

Näe, det är inget egentlig fara att behandla med Pevaryl. Men upprepade Pevaryl/Canesten-behandlingar, utan att läkare fastställer diagnos, kan slita på slemhinnorna.
    Prova du en Pevarylkur, och glöm inte att behandla två dagar efter att symptomen upphört.

• Mayda

jag har då behandlat flera gånger under min graviditet utan att kolla om de igentlgien är svamp...men jag brukar ha de...tror inte att de kan vara farligt...men jag är ju ingen gynokolog :o)

• kissemjao

(Ja alltså... Pevaryl kan slita på slemhinnorna även om läkare fastställt diagnos ! Men om besvären återkommer bör du kolla med läkare, för det finns andra infektioner man kan få i underlivet, än svamp! Eller så kan det vara att du har så stor tillväxt av svampbakterier att du behöver antibiotika för att få "död" på eländet.

• flaxan

Får man fråga vad ni brukar få för symtom?

Just nu har jag låda men även att det svider lite och så är jag svullen. Är detta "typiskt" för svamp?

• Themis

Farligt är väl att överdriva, men man kan ju ha klåda av andra anledningar också och förutom att läkemedel mot svamp i sig själva irriterar slemhinnan så kan svampen bli resistent om man använder medlet ofta. Därför ska man kolla att det är svamp man har, så att man inte förbrukar sina chanser att använda svampläkemedel när det behövs, och helst inte heller utvecklar allergi mot det.

Jag är allergiker och har bara använt det några gånger, men redan är det så att jag blir ännu mer irriterad av medlet än av svampen, och trots att svampen var stendöd (syns direkt i mikroskop) så gick irritationen inte över eftersom immunförsvaret i slemhinnan hade hakat upp sig. Då behöver man kanske antihistaminer och inte mer Pevaryl eller Diflucan för de gör bara saken värre.

Har man återkommande svampinfektioner så hade jag i alla fall velat angripa orsaken istället för att behandla symptomen-man får kanske dra ner på socker (som utsöndras i slemhinnorna och matar svampen), använda andra kläder eller rentav gå ner i vikt för att få bukt med svampen.

Nu har jag inte haft svamp på väldigt länge och skönt är det!

• Mayda

de kliar så man håller på att bli tokig... jag brukar klia så de börja blöda... jag smörjde då senast igår... jag brukar ju ha problem innan jag vart gravid å nu så är de då ännu värre...

• kissemjao

OM det är svamp, så skulle jag rekommendera dig att söka läkare och få Sporanox utskrivet. Ett fantastiskt antibiotiskt preparat som gör mig fri från svamp tre-fyra år åt gången... Jag har megaproblem med svamp emellanåt! Känner igen det där med klåda, sveda och svullnad. Att riva i slemhinnorna tills det blöder är ingen hit...

• Mayda

åh...kan man slippa svamp i 3-4 år är de himmla värt att söka läkare... jag har svamp var å varannan månad...

Svar på tråden Farligt att behalda med pevaryl om det inte skulle vara svamp