• Anonym (Sviken)

Hur kan kvinnor vara så förbannat naiva?

Jag fattar inte hur en del kvinnor tänker. Visst finns det kvinnor som skulle kunna hitta på allt möjligt om ett ex för att hämnas av olika anledningar men när det är hon som har lämnat honom och enbart vill att han ska lämna henne ifred - hur tänker de då?
    Mitt ex, pappan till mitt barn, blev våldsam mot mig under graviditeten och våldet eskalerade med tiden liksom den psykiska misshandeln. Jag gjorde det enda rätta, polisanmälde, ansökte om besöksförbud och ensam vårdnad. Han dömdes till skyddstillsyn och jag fick vårdnaden efter en lång och fruktansvärt jobbig tvist.
    Under hela den här processen var det kvinnorna som svek mig med undantag för kvinnojouren och en domare. Mitt ex' mamma (visst, hon är lojal med sin son men hon VET hur han är bättre än någon annan), de kvinnliga utredarna hos polisen och soc liksom mitt ex' kvinnliga övervakare har alla tagit parti för honom och trott på hans helt absurda anklagelser om att jag skulle ha hindrat honom från att träffa barnet, vilket jag ALDRIG har gjort förutom när jag flydde från hans raseri under separationen.
    NÄR ska alla dessa naiva kvinnor se det som kvinnojouren bevittnar dagligen, nämligen att män som slår ofelbart använder barnen för att komma åt kvinnan? NÄR ska de sluta tycka synd om de här ofta iskallt beräknande männen som manipulerar och drar sina snyfthistorier? Var finns solidariteten med en kvinna som försöker skydda sitt lilla spädbarn mot mannens våld mot henne? Han slog mig när jag höll i barnet, han slog mig när HAN själv höll i barnet. Även om de skiter i kvinnan och hennes rädsla borde de tänka på vad sådana upplevelser gör med ett barn.
    Nu påstår mitt ex att hans nya kvinna vill ha barn med honom. Hon VET tydligen att han är dömd för brott mot mig, att han har övervakare och att vi har haft kontaktperson. Om jag hade vetat det hon vet nu, om jag hade förstått vad mitt ex var kapabel till så tidigt i relationen hade jag sprungit fort fort åt andra hållet. Jag kommer aldrig att ångra mitt vackra barn men gode Gud om jag hade vetat!
    Jag förstår inte. Är vi så indoktrinerade med vikten av mäns bekräftelse att andra kvinnor blir helt värdelösa?
    Där sitter han och blir duttat med när jag tar hand om det barn som han pratar så tjusigt om men inte lyfter ett finger för. Jag kämpade mig igenom skräckfyllda nätter, grät mig igenom dagarna och skötte min lilla bebis men ingen jävel hjälpte mig, de frågade inte ens hur jag hade det. De pratade om hur svårt allt måste vara för HONOM. De vet inte att han skrattar åt dem bakom deras rygg, det vet inte att han föraktar dem och alla kvinnor. Jag vet vem han är och hur han manipulerar alla i sin omgivning.
    Snälla du som läser det här och kanske träffar en man som är dömd och har förlorat vårdnaden om sitt barn - tänk på att det finns skäl till det. Var inte så naiv att du försätter ännu ett barn i den hemska situationen. Spring för livet och vänd dig aldrig om. Du vill inte genomleva det jag har gjort.

• Svar på tråden Hur kan kvinnor vara så förbannat naiva?
  • Lequisha

Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Hörde tyvärr själv till den naiva kategorin som dömde dessa kvinnor med tanken att stannar man får man skylla sig själv.

Vet bättre idag dock!

Stor kram till dig!

Ps Tog mig ur det innan det blev riktigt allvarligt och har världens goaste o snällaste sambo idag. Är så tacksam för det Men kommer aldrig döma någon igen.

• Anonym (vidrigt)

Förstår exakt vad du menar då jag gått igenom det själv. Du beskrev det så bra. Vilka jävlar dom e. Just det där att de med så fina ord pratar om sitt barn och hur mycket det betyder men lyfter inte ett finger! Man kan aldrig älska en sån man. Iallafall inte jag och jag hoppas att de flesta kvinnor inte kan det. Tycker du ska varna henne. Jag hade velat bli varnad!

• Anonym (hur)

En fd. kollega till mig var psykiskt sjuk och det slutade med att han knivhögg sin sambo till döds. Fruktansvärt tragiskt. De hade en gemensam son som blev adopterad av sambons bror med familj. Kollegan hamnade inom sluten psykvård, och vad jag har hört så är han "fri" nu. Jag hoppas naturligvis att han är "frisk", men helt 100% kan man ju inte vara. Han kanske lever med en ny kvinna som är helt ovetande om vad han gjort.

Det kan skrämma mig ibland att många kanske lever helt ovetande med en man som har gjort fruktansvärt hemska saker innan. Eller vet man det? D.v.s har de en kontaktperson när de kommer ut? Måste de kontakta psyk regelbundet eller något sådant? Eller så kanske det alltid kommer fram ändå, genom släktingar, vänner etc. Jag hade nog lagt benen på ryggen om jag fått reda på något sådant om min karl.

• Anonym (Sviken)

Tack för svar!
    Visst är det alltid kvinnans ansvar att ta sig därifrån och skydda sig och sitt barn men det värsta är att när man verkligen gör det så får man inte alls det utlovade stödet. Jag har aldrig känt mig så ifrågasatt, kränkt och förnedrad som jag gjorde under hela den här utredningen.
    Anonym (vidrigt), jag fattar inte att åtminstone soc inte känner igen det här mönstret. Det är tydligen väldigt vanligt att män som slår beter sig just så. Kvinnan flyr undan mannens våld, han anklagar henne för att undanhålla barnen och soc går på HANS linje!
    Han övertygar genom att spela rollen som den förorättade snyftande pappan men han gör inget konkret för sitt barn. Jag tar hand om och betalar för ALLT när det gäller vårt barn. Han påstår att han vill ha kontakt med mig p.g.a. barnet men inte en enda gång frågar han i sina elaka mail till mig hur barnet mår. Han vill inte ha barnet när h*n är sjuk, struntar i att byta blöja, byter inte smutsiga kläder etc etc men tingsrätten UTÖKADE hans umgänge mot min vilja.
    Anonym (hur), mitt ex är också psykiskt men har ingen diagnos. Jag har sett honom gå in och ut ur psykosliknande tillstånd där han tappar kontakten med verkligheten. Kan du tänka dig hur det känns att behöva lämna ut sitt barn till honom med tingsrättens goda minne?
    Det är jättesvårt att veta vad en man har gjort sig skyldig till tidigare men domar är offentliga och har man hans personnummer kan man kolla det. Det jag inte förstår är hur man kan välja att blunda för det när man som exets nya VET. Hon tror väl att hon kan förändra honom, att jag ljuger eller att det är mig det är fel på. Vilket skämt... Jag skulle kunna varna henne men det jag har att säga står redan i mina skrivelser till polisen som han tydligen låter henne läsa.
    Vad är det med dessa kvinnor?

• Anonym (Sviken)

Kan tillägga en ironisk sak. Mitt ex' mamma sa till mig att hon skulle varna nästa kvinna eftersom han har gjort såhär förr (tack för varningen jag aldrig fick...). Mamman drog när det hettade till och jag stod där ensam med min bebis i famnen och var tvungen att ringa polisen då mitt ex viftade med knivar i vårt hem. Jo tack, tror ni att mamman kommer att varna henne? Knappast...

• Anonym (Smärta)

Har varit i den situationen. Men när jag flydde fick jag hjälp.

Tyvärr så var barnen så stora att de fick välja själva efter skilsmässan och efter att ha varit rädda för sin pappa så sa de att han hade ändrat sig och blivit världens bästa pappa och att de ville bo hos honom. Han manipulerade dem och ljög hela tiden för dem ( fortfarande).
     Han sa alltid att om jag lämnade honom skulle han ta barnen från mig. Han lyckades Gråter

Allt de såg efter rättegången mot honom var att han hade ändrat sig och blivit en god människa.
    Jag var livrädd skrämd till tystnad för vad han kunde hitta på då han använde dem som slagträn mot mig.
    Jag vägrade sätta dem i mitten av bråket så jag backade för att ge dem lugn och ro. Jag vet att han inte har förändrats och någon gång så inser barnen det och då finns jag i bakgrunden väntandes.
    Psykopater vet precis hur de ska manipulera människor. De tror själva att det är så.

Hoppas bara att mina barn förstår en dag. När jag berättade för min son att jag ville skiljas så sa han: Gud vad skönt mamma! Då vill jag bo hos dig.

Sen förändrades allt och jag som gjorde det för att få barnen bort från hans psykiska misshandel. Jag är så rädd för den dagen de inte fyller hans syfte mer och han blir elak mot dem igen. Men jag finns här och talar ständigt om för dem att jag älskar dem.

• Anonym (Arg kvinna)

Grejen är att det finns kvinnor som tror att dom kan hjälpa männen att bli bättre människor!
    Titta bara på bobby´s pappa!!Han får ju beundrarbrev för fan!Helt sjukt!

Kvinnor är konstiga varelser!

• biomedbonus

Jag tror att många kvinnor har ett lite för stort hjärta. Och i flera fall spelar säkert dessa vidriga män på att.
    1: familjerätten lyssnar bara på kvinnor
    2: fäder anses inte lika viktiga som mödrar
    3: De tänker kämpa för sitt barn eftersom de anser att alltenativ 1och 2 år förbannat fel.

Naturligtvis har dessa män ingenting med 1 och 2 att göra utan de spelar på känsliga saker som vi kvinnor tar åt oss av, över att pappor i flera fall fått backa i orättvisor.......

men sånt skiter dessa män egntligen i de vill BBARA komma åt kvinnan och straffa henne.
    Deras lögner kan vara grova och brutala det kan vara så stora lögner att vissa kvinnor faller i gråt för "mannen " blivit så orättvist behandlad.

Medan den som sitter på andra sidan , med de lilla barnet bryr sig ingen om, för HON är ju BARA en KVINNA

• Anonym

Jag har en väninna som är tillsammans med en psykopat och har en liten bebis med honom. TROTS att hon varit nära väninna med båda hans exfruar och de har berättat hur han har misshandlat dem och behandlat dem illa. Jag är fortfarande chockad hur hon kunde bli tilsammans med honom, ännu mer chockad att hon fortfarande lever med honom.
    När vi har diskuterat detta hemma så har vi använt ordet naiv. Kan inte komma på någon bättre beskrivning. Och jag frågar mig själv många gånger, hur kan kvinnor vara så förbannat naiva.
    Okej, är man i 20 års åldern är det väl en sak, man har ingen erfarenhet. Men när man har levt i nästan 40 år borde man väl ha bättre koll på läget?
    Önskar att vi kunde införa någon typ av utbildning i skolan som handlade om relationer och kvinnovåld och allt sånt. Vet inte om det hjälper men något måste vi göra. Det är ju helknäppt att misshandlare får nya fruar, nya tjejer, eller män som sitter i fängelse får beundrarinnor.

Har själv levt med en psykopat/misshandlare i 2 år och jag är förvånad över hur mycket skit jag tog från honom. Både fysisk och psykisk våld. Och jag kan inte begripa att jag inte lämnade honom. (jag vet om normaliseringsprocessen) Det är för jävligt helt enkelt!

Svar på tråden Hur kan kvinnor vara så förbannat naiva?