Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Liljeblomman

Lön för "civilekonomer"?

Är lite nyfiken på vad ni som är "civilekonomer" har för löner. Både ni med kandidat- och/eller magisterexamen, med olika inriktningar och olika branscher och erfarenheter...

Själv har jag magisterexamen, inriktning marknadsföring, är anställd som chef i en "mellanposition" idag och har 3 års arbetslivserfarenhet í branschen. Lön f.n. 26 500 med bortförhandlad övertidsersättning + en extra semestervecka per år.

Är det rimligt, högt, lågt?
    När jag söker en liknande tjänst på ett annat företag, hur mycket kan man begära i lön? Vad är "normalt"?

Tycker det är jättesvårt med just denna utbildningen att veta vad man kan/ska begära, det verkar vara så väldigt olika från företag till företag och beroende på inriktning, o.s.v.

Så om vi hjälps åt att lista våra utbildningar, inriktningar och erfarenheter här, kanske vi alla kan få ett hum om hur vi ligger till!

• Svar på tråden Lön för "civilekonomer"?
  • Pysse

Jag vet inte just hur lönen är för ekonomer - men jag tyckte att lönen var lite låg för bortförhandlad övertid.

• lastchristmas

Jag har en magister plus många poäng i andra kurser och jobbar på en statlig myndighet. Tjänar 21 000 kr i månaden och tycker personligen att det är lågt men får gedigen erfarenhet och ska senare söka mig tillbaks till den privata sektorn. Just nu trivs jag dock bra och lönen är sekundär.

• greta2

Jag har en kompis som är civilekonom.  Hon jobbar i en av de större städerna i Sverige på ett fackförbund. Hennes begynnelselön var 21 000 för 3-4 år sedan men hon tjänar nu 27 000 efter att ha avanserat och jobbat ett tag.

• greta2

Jag har förresten en bekant också i Stockholm som är civilekonom. Han tjänar 26 000-27 000 kronor i månaden.

• Pemman

Hej,

Jag tycker att det är lågt. Jag är civilekonom med magisterexamen och har jobbat i fyra år. Jag har 34 000 i månaden och 72 000 per år i möjlig bonus samt en extra semestervecka. Min ingångslön efter studierna var 23 500 + 30 000 i möjlig bonus. Jag vet inte om det skiljer sig från storstäderna men jag jobbar som konsult i Stockholm. Jag tycker att du ska ta en diskussion med din chef och om du får tillfälle att diskutera lön på ett nytt ställe bör du ta i lite när du förhandlar så att du kommer upp på rimlig nivå.

Förresten har Civilekonomerna lönestatistik som du kan kolla.

/Pemman

Svar på tråden Lön för "civilekonomer"?