• LKH

Kan man verkligen inte förbereda NAN och förvara i kylskåp som man kan med BabySemp?

... eller måste man tillaga "nytt" till varje mål? Vi har fått rådet att byta från Sempen till Nan men det är ju en klar nackdel om ersättningen inte går att spara i kylen, under natten!

Någon?

• Svar på tråden Kan man verkligen inte förbereda NAN och förvara i kylskåp som man kan med BabySemp?
  • Lunar

hör med bvc istället där vet dom säkert hur det funkar.
    eller står det inte på paketen?

• Mitzi

Kontaktade Nestle här i Finland för jag funderade på samma sak. Så här svarade de: "Vi rekommenderar att göra bara en portion på en gång för att då ersättningen är som den bäst. Men du kan blanda också dygnsransonen ersättning på en gång och förvara den i kylskåp. Det är viktigt att du sätter den färdigblandad ersättningen genast i kylskåp." Lite dålig svenska, de är så finska på Nestle här...

Vi brukar blanda färdigt i flaskor till natten, förstås med kylskåpskallt vatten.

• EL LA

Vi förbereder alltid NAN för natten och har i kylskåp i högst 6 timmar... hittar dock inte att det står några rekommendationer på paketet. Men på ett litet paket med drickfärdig NAN (2 dl att ta med på stan t ex) står det att den håller i dygn i kylskåp om den är öppnad.

• Mitzi

Nej, står inget på paketet, men som jag skrev tidigare så menar ju kundservicen att man kan blanda färdigt för ett dygn, så då måste det ju hålla sig så länge också. Tycker det är dålig information på Nan-pulver paketen i allmänhet, borde ju stå med klartext vad som gäller.

• Snara79

blandar ni då med kallt vtn eller varmt som ni sen kyler?

• LKH

*lättnadens suck*... så skönt att höra!

Och nej det står inte på paketet att man kan förbereda/spara
    ersättningen i kylskåp, utan istället står det: "Spara aldrig rester av NAN 1 till nästa måltid".

Men då gör jag som med Sempen, kokar upp vatten och låter det svalna och sedan in i kylskåpet tills det är kallt och sedan blandar i pulvret, för att sedan förvaras i kylen.

Det underlättar ju en hel del om ersättningen redan är klar inför nattmålen!

Tack alla ni!

• Villebusen

Jag har inte förstått vitsen med att ha färdigblandad ersättning. Vi hade hett vatten i termos dygnet runt och sedan kylskåpskallt som vi blandade till lagom temeratur. Tog inte många minuter alls att blanda ihop ersättningen då.

• Snara79

alla sätt är ju bra! Föredrar engångs nattetid...lat!

Svar på tråden Kan man verkligen inte förbereda NAN och förvara i kylskåp som man kan med BabySemp?