• Sånglärkan

"Kvinnlig impotens"?

Kollade efter ett samtal med en väninna nyss upp i Svenska Akadermiens ordlista att ordet "frigid" betyder att man inte kan få orgasm.
    Jag tänker mer att om någon är frigid vill denna person inte ha sex, men hade tydligen fel.

I alla fall skulle jag önska ett roligare ord för det jag tror många småbarnsmammor upplever under småbarnsåren: att man VILL men kroppen inte vill, alltså en typ av kvinnlig impotens.

Efter detta barn (nr 3) har jag tack och lov inte drabbats, men efter andra barnet kunde jag bara beskriva det så att om jag vore man skulle jag inte kunna "få upp den" trots att vilja fanns.

Vilket ord söker jag? Fler som upplevt det jag beskriver?

• Svar på tråden "Kvinnlig impotens"?
  • Madelenin

Lustlös? Nej det passar inte heller. Får fundera lite. Förstår vad du menar!

• Birgitta2

Tillfälligt asexuell?

• Sånglärkan

Asexuell? Hm...
    Vad betyder det?

Jag menar alltså det tillstånd jag upplevde då jag kunde känna att jag var sugen på sex men kroppen svarade inte som den brukar under förspelet utan den fysiska upphetsningen saknades.

Visst borde det vara så för de män som upplever impotens, att hjärta och kropp inte samarbetar?

Så långt verkar det tyvärr vara "frigid" som är den rätta benämningen då man känner så. "Tillfälligt frigid" låter ju iof bättre, Birgitta2.

• Birgitta2

Asexuell betyder att du visserligen kan tycka mycket om närhet, men absolut inte vilja ha sex därför att det inte ger dig nånting alls. Du är helt enkelt inte sugen på sex. Vissa tycker det t o m är äckligt.

Asexualitet är inte så väldigt vanligt när det gäller att vara det hela livet. Men väldigt många är det tidvis. Man vill helt enkelt inte.

Om asexualitet och frigiditet är samma sak vet jag inte riktigt. Men det känns som om det borde vara samma... jag fick veta att frigid betydde att man inte alls ville ha sex. Men du säger att det betyder att inte kunna få orgasm... nytt för mig, men säkert rätt.

Intressant diskussion

• Sånglärkan

Birgitta2 Ja, enligt SAOL betyder alltså frigid att man inte kan få orgasm, men jag håller med dig i det att de flesta nog tror att det betyder någon som inte VILL ha sex.

Asexuell förstår jag nu. Det ligger ju rätt nära det jag menar.

Det känns som det "manliga" ordet impotens är något alla vet vad det är och kanske förknippar med vissa pinsamma stunder i sängkammaren. Det tas på allvar i sjukvården och man kan verkligen känna medlidande med en impotent man.
    MEN
    Med det "kvinnliga" ordet frigid är det ju som vi alla vet en annan historia. Kan man få behandling för det?
    Är inte en "frigid kvinna" milsvitt mer negativt än en "impotent man"?

• Birgitta2

Ordet "frigid" har en negativ klang. Antagligen för att män använt det som skällsord, precis som "klimakteriekärring". Usch och fy.

• Neko

Kvinnlig impotens borde väl vara när de inte kan bli våta? Det borde inte ha något att göra med om de vill eller inte...

Svar på tråden "Kvinnlig impotens"?