• Champagne

Arlas ostar ok för gravida?

Fick tidningen Mat-magasinet i brevlådan häromdagen.

I den står det "när man hettar upp grädde och mjölk till 72ºC i 15 sekunder pastöriseras mjölken. På så sätt blir man av med alla oönskade bakterier. Alla Arlas ostprodukter är pastöriserade och kan därmed ätas också av tex gravida kvinnor."

Om man då kollar på Arlas hemsida, så är det massor av ostar: HØNG-ostarna, Kvibille och Apetina! Både vit och grönmögelostar, fetaostar och Brie.

Ska man lita på detta? Enligt livsmedelsverket ska man ju just undvika sådana ostar?

• Svar på tråden Arlas ostar ok för gravida?
  • Crazy Baby

Allt som är pastöriserat är ok, men om det är mögelostar ska man inte äta dem pga möglet, spelar ingen roll om de är pastöriserade eller inte!

• Champagne

Aha, enligt hennes pres så var det ok med svenska ostar, men man fick bara äta en liten bit .

Tack för tipset!

Men Crazy Baby, det är väl inte möglet som är farligt? Eller har jag fattat fel?

• Champagne

Jo, den har jag läst innan Men enligt ett test (se latakockenjohannas pres) så hittades inte listeria i de svenska ostarna. Så alltså borde de ju vara ok .

• lata kocken Johanna

NEEEEEJ möglet är inte det dom utgör ngn risk!!!! *morrar åt denna ständiga missuppfattning*

Det är den ev återkontamineringen av _Listeria Monocytogenes_ som kan vara en risk! Det är precis lika illa med pastöriserade återkontaminerade andra ostar (tex mozzarella etc)

I min presentation hänvisar jag till en undersökning där man testat förekomsten av listeria i över 300 mjuka mognadslagrade ostar som finns i butikssortimentet

I de pastöriserade ostarna (vilket alla som det inte står opastöriserad på är) så har man hittat listeria men i liten mängd och eftersom det är dosberoende så kan man ta en LITEN bit - inte mer än en matsked...

• Champagne

Tack Johanna för upplysningen! Då behöver jag inte känna ångest inför den lilla biten Taleggio (pastöriserad givetvis) som jag åt häromdagen Och nu vet jag bättre ....

• lata kocken Johanna

sen går det ju alltid att hetta upp det som man är osäker på

vill man äta määängder med tex brie så är det bara att värma en hel tårta i ugnen tills den är flytande inuti
    och servera med tomatsallad, hjortronsylt, kvittenmarmelad eller svartvinbärsgelé

eller ha det i pajer, gratänger, såser etc

just att det är listeria dosberoende gör ju att risken är obefintlig om man äter väldigt lite av en pastöriserad produkt

medan de opastöriserade kan innehålla skadliga mängder redan i en ytterst liten bit - så där är det ingen bra idé att chansa

• Sjuttiosjuan

Johanna,

Om du läser det här så undrar jag över fetaost? På förpackningar jag köper kan jag ju lätt kontrollera om en produkt är pastöriserad eller inte. Men om jag tex beställer mat på restaurang så är det ju svårare.. Så därför undrar jag om fetaost är okej eller inte generellt?

Tackar ödmjukast på förhand om du har lust att svara.

• Rokka Jill

det är väl de äkta franska ostarna man ska se upp för..
    en tjejkompis mosters pojkvänn (invecklat haha) höll på med sånt..

• Champagne

Mailade Arla och fick följande svar:
    "

Alla Arlas ostar tillverkas av pastöriserad mjölk, både i Sverige och i Danmark. Problemet med vit- och grönmögelost uppkommer efter tillverkning, precis som Livsmedelsverket skriver. Kommer det in en Listeriabakterie i osten så har de ostarna högre pH-värde och högre vattenhalt och bakterien kan därför lättare växa till.

Arla kontrollerar noga miljön i sina produktionsanläggningar, lager etc för att det inte ska komma in några oönskade bakterier. Även de färdiga produkterna kontrolleras. Det är därför mycket liten risk att Arlas vit- och grönmögelostar innehåller Listeriabakterier, men vill man vara extra försiktig så ska man undvika även dem under graviditeten. Arlas hårdostar, Apetina fetaost och t ex färskosten Buko är de produkter vi har att erbjuda då.

Jag vet inte vem som har försett Matmagasinet med uppgifterna, men de har alltså i princip rätt. Livsmedelsverket försöker också skriva detta i sin information "i praktiken bör gravida avstå från vit- och grönmögelost...".

Det är givetvis svårt för konsumenten att veta hur det ser ut på olika mejerier och därför är det lättare att ge rådet att undvika all mögelost.

Som gravid vill man väl oftast vara extra försiktig också och det är då bättre att inte äta de här ostarna och slippa känna sig osäker."

• TorpSara

Sjuttiosjuan, Feta går bra.

• lata kocken Johanna

sjuttiosjuan

generellt sett är feta helt OK eftersom det är
    1 ovanligt med opastöriserad (det är ett försäljningsargument att den är opastöriserad eftersom den är mkt rundare och godare i smaken)

2 den är såpass sur att ev listeria inte förökar sig (om den blivit kontaminerad)

• Sjuttiosjuan

wonderful! Jag ääääälskar fetaost

Svar på tråden Arlas ostar ok för gravida?