• gemelli

Anti-skällhalsband

bra?

eller

dåligt?

• Svar på tråden Anti-skällhalsband
  • cuteswegirl

ja du... beror på hunden.... funkar på de flesta som jag har erfarenhet av... min försökte dock skälla ut halsbandet vilket resulterade i att den lilla spay flaskan tog slut direkt... men sen blev de bra... har inte fått klagomål av grannarna efter de....  Skrattande

Det sista som överger en är hoppet
  • ming

Många djuraffärer har möjlighet till uthyrning eller liknande, om man är osäker på om man vill ha eller om man vill se om det verkligen funkar.
    Kolla med din djuraffär.

In yo face!
  • busmor

Mina föräldrar hade ett sådant och det fungerade. Frågan är om det fungerar på skällande makar också?

• busmor

Alltså, mina föräldrar hade det till sina hundar!

• gemelli
    busmor skrev 2006-08-26 20:41:35 följande:
    Mina föräldrar hade ett sådant och det fungerade. Frågan är om det fungerar på skällande makar också?
    Hahahhaa

ming:

Vi har redan köpt ett, skulle bara vara kul vad ni har för erfarenhet av det. Om ni upplevt det bra eller dåligt...
  • angelinah

det fungerar inte på min leonberger(han har tjock päls).
    men de fungerar på min phalene å tibben,de e skit bra på dem,de skäller inge alls när de har halsbandet på

• frulan

Frågan är väl varför man använder den.
    I stället för att försöka få bort symptom så kan man försöka hitta orsaken till skällandet och träna utifrån det.

Är det riktigt illa så kan de självklart sluta skälla men finns orsaken till det beteendet kvar kan det yttra sig på andra (ej önskvärda...) sätt.
    Är det pga stress och osäkerhet m.m. så mår inte hunden bättre pga att den slutar skälla, det är endast människorna som upplever det som positivt men hunden mår fortfarande dåligt och kan t ex börja med andra saker som att klia sig, tvätta sig ovanligt mycket, sova (stänga av) mycket m.m.

Hänger du med i mitt resonemang?

• frulan

Sen är det väl fortfarande så att man inte bör ha halsbandet på hunden utan övervakning?
    Alltså man bör inte ha det när hunden är ensam hemma t ex.

Säger inte att det var det du tänkte, bara undrar

• gemelli

Intressant frulan,

Men hur tränar man bort ett skällande beteende?

Har idag en Jack Russel som är en skällig ras, (tydligen)

Har tidigare bara haft fågelhundar och även en gårdshund. Så har inte haft problemet tidigare. Nu är det till visso inget stort problem, men han börjar skälla en del.

• frulan

I vilka situationer är det han skäller?

Har ju oxå en lite högljudd kille Fast inte så att det stör på något sätt.
    Vår hund skäller i situationer där han känner sig osäker (möten med vissa hundar eller människor som beter sig konstigt) eller om han larmar (t ex hemma) vid konstiga ljud.

I en situation där hunden är osäker skulle jag nog aldrig sätta på hunden ett halsband utan bygga upp hundens självförtroende i stället och stärka hunden.

När han skällt hemma för ljud utanför så har vi berömt det och även belönat honom.
    Nu om det händer något oväntat så kan han skälla till eller moffa lite och sen tittar han på oss och vi tackar och tar över situationen.
    Det funkar kanske inte alltid, ibland när det händer något riktigt knasigt utanför, som att ett träd rasar eller något så skäller han på

• frulan

Glömde ju fråga, vad har ni gjort hittills när han skällt? Kan ni omedvetet förstärkt hans skällande?
    Och som sagt, när är det han skäller?

• gemelli

Han skäller när han vill leka, han skäller när han inte får uppmärksamhet och han skäller när vi lämnar honom ensam. Men slutar ganska snabbt, efter vi gått.
    Vi har aldrig lämnat honom några längre stunder, men en snabbis till affären och så.

Varför belönar du din hund när han skäller?

• gemelli
    frulan skrev 2006-08-26 22:52:35 följande:
    Glömde ju fråga, vad har ni gjort hittills när han skällt? Kan ni omedvetet förstärkt hans skällande?Och som sagt, när är det han skäller?
    Mina barn har nog gjort så att han framkallat att börja skälla mer. Men alla i familjen vänder ryggen åt, eller snarare nonchalerar honom när han börjar skälla.
  • frulan

Jag belönar honom när han larmar. Alla i en flock har rätt till att larma vid "fara". Det är helt naturligt.

Hur gammal är han?
    Att han skäller när han vill ha uppmärksamhet kan bero på att det lönat sig.
    Antingen om ni lattjat lite eller försökt få honom att sluta (all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet).
    Det gäller ju att vara konsekvent, har det lönat sig några gånger så är det ju klart man provar igen

• gemelli

Han är bara 6 månader, och har kommit in i riktig trots. Så konsekvent är ju ett måste nu

Svar på tråden Anti-skällhalsband