• ugglan

Är det värt slitet att slipa och lasera om gamla IKEA-furumöbler från typ 90-talet?

Jag har fått för mig att jag vill ha grå-laserade trämöbler i köket. Nu råkar ju vårt kära gamla köksbord med tillhörande stolar fungera väldigt bra förutom att det då har helt fel färgutförande.
    Tänk om man skulle ta å göra om det så det passar vår nuvarande smak lite bättre...

Nån som genomfört ett liknande projekt?
    Är det värt slitet och hur mycket tid måste man lägga ner? blev resultatet som ni tänkt er?

• Svar på tråden Är det värt slitet att slipa och lasera om gamla IKEA-furumöbler från typ 90-talet?
  • Hemma hos oss

Ja. Det var ganska jobbigt, men det var det värt.
    Vi hade ett gammalt, fult köksmöblemang i lackad furu. Kökssoffa, golvskåp, stolar och bord.
    Möblerna i sig är fina och väldigt praktiska, men det var gräsligt fult.
    Vi slipade (och slipade och slipade) bort lacken och målade i ljusgrått.
    Det var jättesnyggt när det var helt nerslipat och obehandlat, men tyvärr alldeles för opraktiskt.
    Det tog lite tid och det blev lite dammigt i köket ett tag...
    Men resultatet blev jättebra. Nu står jag ut med mitt kök igen.
    Go for it!

• Jenny70

Ja!! Jag har ett IKEA soffbord som var syrabetsad fur. Skruvade loss benen & hyllan undertill, se´n var det bara att slipa. (Med maskin) Jag vitlaserade det & det blev ett helt annat bord!! Billigt, bra & snyggt!

• therre

Ja, tycker också det är helt klart värt det! Glöm inte att visa oss före- o efterbilder!

Svar på tråden Är det värt slitet att slipa och lasera om gamla IKEA-furumöbler från typ 90-talet?