• camillapregnant

Återvända TENS"lapparna"?

Jag har lånat en TENSapparat. Blev dock förvirrad när jag kom hem, TENS-lapparna som man fäster på kroppen är ju som klisterlappar. Kan man återanvända dem flera gånger, fäster de på kroppen även efter flera tillfällen? (Det ingick bara fyra stycken i det kit jag fick.)Man vill ju lära sig hur den fungerar hemma först...

• Svar på tråden Återvända TENS"lapparna"?
  • mrskensington

Ja, det är de lapparna som gäller. Det går väl att torka av dem mellan gångerna om du vill öva på att använda TENS, och sen när det verkligen gäller behöver du smeta på ny gele då och då.

• camillapregnant

Vad för gele? Det ingick inte i det kit jag fick...

• mrskensington

Nu är det ett drygt år sen jag använde TENS-apparat, men i kitet jag fick låna hem ingick en tub gele som fungerade som ledare mellan lapparna och huden. Du har kanske fått en annan variant? Har du fått en bruksanvisning?

• Fru Indosaurie

Jag har haft min tens i över ett år och aldrig smetat på nån gele?
    beror kanske på vilket märke på tens man har?
    Mina klisterlappar är bara att återanvända.

• camillapregnant

Ok, det stämmer nog att det är olika märken. Låter bra att de går att återanvända! Blev lite fundersam dock för jag trodde inte det fanns "klister" som går att återanvända flera gånger...

• mrskensington

Har du haft den i ett år? Pratar vi om samma sak? Jag pratar om smärtlindring vid förlossningsvärkar.

• camillapregnant

Har ni haft nytta av TENS-apparaten?

• mrskensington

Jag hade nytta av min ganska långt in i förlossningen, men till slut var värkarna så starka att den inte hjälpte alls. Då bytte jag till lustgas.

• Fru Indosaurie

ja exakt, jag har min tens till min whiplashskada.
    Nu senast även till förlossningen.

Det funkade okej i början av värkarna tycker jag, fick dock lov att ta av den för den störde elektroden som satt på lilltjejens huvud..

• Fille Fjonkan

Det finns olika sorters elektroder. En del som man fäster med klister, andra som är självhäftande som man behöver byta ut efter 15-20 gångers användning.

• mrskensington

Ok, whiplashskada, jag tänkte inte så långt utan var helt inställd på förlossning :)

Jag fick också ta av den när bm skulle fästa elektroder på lillans huvud, men det var då den inte hjälpte längre så det gjorde inget. Just då hade min make sprungit benen av sig efter nya batterier och när han kom tillbaka så behövdes de inte...:)

• Fru Indosaurie

haha ja, extra batterier kan vara bra att ha med sig!
    som tur är (?) var vi på förlossningen lite väl länge så min sambo hann köpa nya innan det krisade sig.

Svar på tråden Återvända TENS"lapparna"?