• Apif la deuxième

Vad är en hjälte?

Hur definierar ni ordet hjälte?
    Är hjälte en person som varit med om nåt jobbigt och klarat sig, eller är en hjälte en person som med stort mod och risk för sitt eget liv räddat någon annan? Eller är en hjälte kanske något helt annat?

Läs gärna denna korta notis i aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,877326,00.html

Personligen tycker jag inte man kan kalla henne för en hjälte. Vad för hjältedåd har hon begått? Hon kadaes i en bilolycka, togs till fånge, blev frisläppt. Jaha. Vad var HENNES insats i det hela?

Är inte hjältarna snarare de soldater som fritog henne?

Har även ofta sett folk anse idrottsstjärnor vara hjältar, eller andra kändisar vara hjältar.

För mig betyder hjältedåd iallafall mer än att man skjutit en boll i mål, eller att man legat i ett sjukhus och blivit räddad av någon annan.

• Svar på tråden Vad är en hjälte?
  • Blueblood

Tycker du har en ganska bra analys av det hela och jag ställer mig bakom dig.

• Apif la deuxième

Kraraktären Bridget Jones sägs också vara hjältinna. Jag gillar böckerna, men sedan när är en halvt alkoholiserad, rökande, lönnfet, desperat kvinna en hjälte?

• kjempejente

En hjälte är i mina ögon den som sätter sig själv i andra hand för att rädda andra..
    Det finns massor med vardagshjältar som man borde hylla mera..
    När hyllade ni en vardagshjälte sist?

• Apif la deuxième

Kjempejente, håller med om din definition av hjälte.

Det var inte många som behagade svara på frågan ser jag, men jag kommer ändå med ännu en följdfråga:

Jag har flera gånger sett att man kallat döende barn för hjältar. Spädbarn t.o.m, de som det varit mycket tal om för att de hade nån sjukdom som gör att de dör inom första levnadsåret eller nåt. Nyss spg jag t.ex tråden som hette "photoshoppa kristoffer" och där tod det att han är en hjälte.

Missförstå mig inte, jag tycker det är tragiskt att barn dör,men blir ett spädbarn en hjälte för att han är sjuk?

Svar på tråden Vad är en hjälte?