• majatoby

hur tvätta polarn och pyret

hej

marinblå långkalsonger med de klaasiska vita ränderna. Hur ska jag tvätta så att inte ränderna blir färgade? om jag tvättar med vitt så är jag ju rädd att de blå ska färga och om jag tvättar med kulört kan ju det vita bli färgat...hur göra?

• Svar på tråden hur tvätta polarn och pyret
  • mina barn

Jag tvättar dem med mörk tvätt. HAr aldrig blivit färgat i de vita ränderna.

• Yoyna

Jag tvättar mina pop-kläder med vitt i tillsammans med övrig vit 60-tvätt, det färgar inte! Är du osäker kan du köra det i en egen maskin första gången. Det som är viktigt är att man tvättar i rätt temp, inte 40 om det står 60, då kan det färga! Lycka till!

• Kärnhuset

Nej, tvätta med ljusa färger så att inte ränderna blir färgade av andra mörka plagg! Pop fäller inte. OM du är osäker så tvätta separat eller med ljusa plagg som du inte är rädd om, en gång. Sedan med ljust.
    Var noga med att hålla temperaturen första gången så att de inte fäller för att du har för låg temp.

• solmull

Har samma problem fast jag har röd/vita ränder, jag har tvättat dem med vita plagg men bara på 40*C. Har fått för mig att färgerna "släpper" vid högre gradantal...
    Iaf så funkar det bra!  men hur ofta tvättar man vitt på 40*C?....
    Ser framemot råd, jag med!

Älskar min lilla Dina
  • solmull

Läste just att färgerna kan släppa vid för låg temp!  hmm,  vilken djungel!

Älskar min lilla Dina
  • Yoyna

Som sagt, det bästa är att tvätta kläder med vitt i tillsammans med vitt i rätt temp! Jag brukar tänka såhär, om färgen skulle fälla, då skulle plagget förstöra sig själv och såna kläder kan man ju inte ha!!! (Alltså om exempelvis det röda skulle färga det vita...)

• solmull

Yoyna:  helt rätt! tack för dom kloka orden! När man läser det så känns det ju så självklart, sen när man står i tvättstugan tänker jag iaf, tänk OM det skulle fälla.....
    hehe ,men, då ska jag tänka på ditt råd!!

Älskar min lilla Dina
  • Yoyna

Det var så lite solmull! Hoppas nu bara din stund i tvättstugan blir lika trevlig som mina brukar va!

• mina barn

JAg tänker så här istället:

Om kläderna skulle fälla, så slipper jag få all min tvätt missfärgad. Tvättar man med vitt och kläderna fäller, då har man ju hela tvätten förstörd. Tvättar man kulört med samma färger så är det ju bara PoP plagget som går förlorat.

• Kärnhuset

Värme fixerar färgen.
    Det är därför man stryker på sån färg som man trycker på plagg t.ex. (och därför man bör tvätta av färg som barnet fått på kläderna med lite kallt vatten innan man tvättar dem). Är ett plagg infärgat för 60 grader ska det tvättas så för att behålla färgen bäst!

Tvätta rätt! Det är inte värt att förstöra de fina plaggen i tvätten bara för att man inte bemödar sig lite med att kolla hur det bör tvättas för att hålla sig så fint som möjligt!

• Popflickan

Jag tvättar de långklasongerna i 60 graders KULÖRtvätt, skulle jag tvätta dem i vitt och de mot all förmodan skulle fälla så skulle ju all den vita färgen bli färgad, eller hur?

Verkar ju helknasigt att tvätta färgade plagg med vittvätten... ? Och i princip alla Pop plagg ska ju tvättas i 60 grader enligt tvättrådet.

• Kärnhuset

Om man tvättar plagg med vita/ljusa inslag med andra färgade plagg vill det ju till att inte de andra plaggen färgar av sig, annars kommer inte det vita/ljusa se fräscht ut längre.
    Men har man inga andra plagg som färgar av sig är det ju inget problem!
    Problemet kommer den dag du får eller köper en tröja, t.ex. knallröd, som färgar av sig, och du tvättar den med de övriga som innehåller vita/ljusa inslag. Då blir allt ljust i den maskinen rosa...

Svar på tråden hur tvätta polarn och pyret