• malin77

köpa kanin

Vi funderar på att köpa en kanin. Hur länge lever en kanin, vad behöver man köpa till, vad kostar en kanin?
    Tacksam för svar!!

• Svar på tråden köpa kanin
  • Soffi propp

Först och främst köp hos en uppfödare ( uppfödarereggistret www.skaf.info ) bestäm vilken ras på kanin ni vill ha.
    Oftast är det dvärgvädurar som familjer fastnar för.
    Vad man behöver köpa är hö, halm och samma foder du får med dej när du hämtar din kanin, får du inte tag på samma så talar uppfödaren om för dej hur du skall gå tillväga.
    En bur som är antingen inne eller utebur som är stor och rymmlig, tänk på att dom växer.
    Att köpa en kanin är inte så dyrt, mellan 200 - 400kr.
    Se gärna till att du får lite info papper med dej hem så att ni kan läsa lite.
    Läs på ordentligt innan ni skaffar kanin, många vet inte riktigt hur dom ska sköta dom när dom väl köpt dom, med tex klor och mat.

/ Ann-Sofie

• Miss HoneyBunny

Vill också bara tillägga att kaniner är skräpiga djur... Jag har min inne för det mesta men en betes bur ute under sommaren. När han är inne brukar han få springa lös en hel del för motionens skull, så han sprider runt allt spån ganska duktigt.. Han har även en förkärlek för tapeter och kablar. Min sambo säger att kaninens svinn konto ligger på minus för länge sen, pga alla telefoner och tv kablar han bitit av.. Men det är härliga djur som inte är så krävande, jag rekomenderar varmt en kanin!

• malin77

Hej!
    Nu har jag varit ute på nätet lite och kollat runt, så nu kommer det fler frågor som jag hoppas få svar på.
    Vad är en hermelin, är det en kaninras? Är det någon som vet en bra kaninuppfödare i göteborg med omnejd?
    tack!

• matilda93

Hej
    *en kanin lever i cirka 7-8 år. men dom kan leva längre.
    *en kanin kosta olikt. beroende vars du köper kaninen.
    *Hermelin är en kanin ras. dom blir inte så stora.
    *dvärgvädur är en vanlig kanin ras .många har det. Dom är en familjekanin.
    *teddydvärgvädur är en fin ras. fast det är pälsvård på dom.
    *det är nog bäst att köpa hos en uppfödare.
    Men lycka till

• Gnista

Hermelin är en kaninras som har upprättstående öron. Det är den minsta kaninrasen, som vuxen väger den under 2 kg. Den är ganska livlig om man jämför med dvärgväduren. Till barn passar generellt en dvärgvädur bättre än en hermelin.
    Har du bestämt om du ska köpa en hona eller en hane? Generellt är hanar lättare att få tama. Honaorna kan ibland vara lite stingsliga. Nackdeleln med hanar är att dom kan behöva kastreras när dom blir könsmogna, dom markerar ofta revir annars.
    En kanin kan leva upp till ca 10 år.
    Om man har möjlighet tycker jag kaninen ska få bo inomhus, med utemöjligheter på sommaren. Om du ska ha utekanin, köp två! Kaniner är utpräglade flockdjur och mår inte bra av att sitta ensam ute 23 timmar om dygnet. En kasterad hane och en hona är bästa kombinationen.
    Buren inomhus ska vara minst 1,20 m. Kaniner kan lära sig bli rumsrena Då kan man ha buren öppen när man är hemma så kaninen får motion och vara med sin "flock".
    Det brukar vara lagom att städa buren 2 gånger i vekcan. Lägg inte tidningspapper i botten, det är inte hälsosamt för kaninen. Ha spån i botten och halm ovanpå så slipper man utskvätt spån över golvet när kaninen busar runt. Kaniner ska ha fri tillgång till hö, och ca 1 dl gnagarblandning eller pellets per dag. Vatten serveras med fördel i flaska för att minska förorenat vatten. Kaninen ska ha tillgång till mineral- och saltsten.
    Kaninens klor ska klippas regelbundet efter behov. FÅrga hur du gör där du köper kaninen. Erbjud hårda saker som pinnar (ej tall och gran, men gärna tex sälg) samt en bit hårt bröd, morötter mm för att hålla kaninens tänder i trim. Tänderna växer hela livet och måste hållas i trim.
    Se till att kaninen får ett socialt och roligt liv! Alltför många kaniner lever hela sina liv i små burar.
    Lycka till med er nya familjemedlem!

• Soffi propp

Jag kan säga köp inte 2 st o sätt i samma bur, och om du nu "måste göra det så ta en hona och en hane och kastrera när dom blir könsmogna.
    " kaniner ser jätte gulliga ut på dagarna o ligger o myser tillsammans, men det är på nätterna dom oftast bråkar och man märker inte av det.
    För att undevika skador så rekomenderar vi aldrig någon att sätta ihop flera i en bur om man inte har tillgång till tex hästboxar för lösdrift.
    I vissa fall kan det funka men inte specielt ofta.
    Hermeliner är inte den minsta av dvärgraserna utan den näst minsta.
    Dvärghare ( > - 1,3 kg ), hermelin ( > 0,8 - 1,3 kg), lejonhuvad kanin ( > - 1,9 kg ) och dvärgvädur ( > - 1,9 kg )
    Vikterna är en max vikt för kaninerna.
    Det lättaste är att lära kaninerna att gå på toalätt, som du fyller med antingen spån eller toalätt ( ser ut som pellets ).
    Sen halm i resterande av buren för att slippa massa skräp.
    Bäst för djuren är att få bo ute, dom har inga problem alls att klara av kylan, bara riktigt mycket halm i buren.
    Har man dom inne så håll noga koll på sladdar som kan vara dödliga om dom biter i dom.

Vi föder upp både lejonhuvad kaniner och dvärgvädurar hos oss.
    Vi bor ca 8½ mil från Gbg, ni är hjärtligt välkomna att komma hit och titta på kaniner.
    Bilder finns på några av dom på vår hemsida.

www.freewebs.com/repelyckans

• malin77

Försäkrar man kaniner? Vad har man på golvet i buren?
    Tack!

• fantasy

Hejsan!
    kaniner är jättetrevliga djur och oftast mycket lättskötta, jag skulle råda dig att köpa en dvärgvädur som förstakanin, dom har ett lugnare temperament än tex hermelinkaniner.

Det är olika vad dom kostar, billigast är ju att köpa privat då kan man ofta få vuxna kaniner gratis. På blocket finns det ofta kaniner ute.
    Djuraffär kan ha fina kaniner men ofta tar dom överpris för dem samt att dom ofta kan vara sjuka där. Så privat eller från en uppfödare skulle jag råda dig till.
    Fördelen med att köpa från en uppfödare är ju att kaninen ofta är märkt och har stamtavla om man har utställningsintresse, men dom kostar oxå lite mer.

om du köper privat, be att få se både mamman och pappan samt de andra ungarna så att alla ser friska och välmående ut.

En kanin lever ganska länge, ju mindre ras desto längre.. dvärgvädurar blir väl oftast runt sex-sju år.

Du behöver en bur, så stor som möjligt, skålar för mat och vatten (kaninen dricker bättre i skål än flaska) hö spån(eller annat bottenmaterial), saltsten och kaninpellets.

kaninen skall ha fri tillgång på hö och vatten varje dag, hö är basfödan dvs skall inte kaninen ha fri tillgång på kraftfoder då är risken att kaninen blir överviktig och att magen inte får arbeta som den bör.

Som grönsaker kan du ge maskrosblad och gräs och klöver på sommaren, videkvistar att gnaga på (ej björk!)
    du kan ge de flesta frukter som tex äpplen och päron, kål och sallad, morötter(populärt!) osv. tänkt bara på att ge i små potioner speciellt sådant kaninen inte är van att äta.

Somartid byter jag oftast ut(minskar) höet mot gräs och annat vad naturen har att erbjuda men jag tar god tid på mig att vänja deras magar.
    Ju mer motion desto gladare och lugnare kanin.
    vissa kaniner lär sig gå på låda..

ang kön så råder jag dig till att ta en hane (om du bara ska ha en) alternativt kastrera, dom är mycket jämnare i humöret, honer har en tendens att oftare bli revirkänsliga och morra och bitas då man sticker in handen.

man brukar inte försäkra kaniner..

på golvet kan du ha spån/halm/tidning/kattströ(dock inte i hela buren men där den kissar) eller pellets.

Något mer du undrar? har många kaniner själv och lång erfarenhet.

• Soffi propp

Vet många som har sina kaniner försäkrade, själv har jag inte det långre eftersom vi har ett mycket större antal.

Att ge en kanin kål är inte specielt bra alls, kan rent av vara dödligt om det vill sig illa.

Tidningspapper är inte häller något man bör stoppa in i buren eftersom trycket är giftigt.
    Lättast är halm i botten på buren o spån lr tex toalätt ( samma som till katt ) i deras toalådor, mycket lättare att hålla rent.
    Om man vill ha det ännu mera lätt städat så lägg in vanlig golvmatta i buren, lätt att skura rent och lätt att mocka ren och även att byta om så behövs.

Tänk på att inte sätta ut en kanin på "gränbete" på en gång utan vänja den sakta även som vuxen.

Bästa är att köpa hos uppföder, du får mycket information och har ofta möjlighet att få mer hjälp om någonting skulle hända.
    Många uppfödare har även en "levnads garanti" lr vad man kan kalla det i ett vissta antal veckor, olika på olika ställen hur länge o cad det gäller för.
    Något man inte har hos andra privatpersoner eller butiker.
    Jag säger inte att privatpersoner kan mindre men många tar kullar för att det är roligt o vet inte vad dom ska kolla efter när det kommer till tex bettfel.

/ Fia

Svar på tråden köpa kanin