• Piff och Puff

Varför växasäng?

Hej,

Kan någon förklara för mig varför man ska köpa en "växasäng". Varför går det inte lika bra med en riktigt 90cm säng?

• Svar på tråden Varför växasäng?
  • Tjofsen

När de är små kan de behöva en liten kant....sen är det många som inte tycker det är värt pengar att köpa ny säng när de växer...så då kan man bara dra ut den ju. Jag tycker personligen att de är skitfula.

• Majsan70

Det går väl bra vilket som. Vi har valt att ha växa säng eftersom det är mysigt att ligga lite omdanat i en mindre säng. Sen har vi hennes säng i vårt rum o då är det bra med en liten en.

• Pyret 85

klart att det går lika bra med en 90 säng men jag tycker att växa sängarna är finare

//Mamma till världens sötaste Lian
  • adrenalin

Jag tycker också de är fula. vi har en 110-säng som vi tänker ha till min dotter på en gång. Kant kan man fixa på andra sätt! Man behöver inte ha en ful liten växa-säng för en sån sak! Om inte det går bra med kant kan man ju ha madrassen direkt på golvet och sen sätta in själva stommen när barnet är moget.

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • Tintan

Vi köpte med en vanlig 90 säng direkt,mycket smartare och bättre plats att ligga och läsa och natta sitt barn i

Martina har 2 pyren i magen
  • Razzla

Vi har också struntat i växa sängen och istället köpt en som är 160x70. Dels är den inte jättestor men man får ändå plats att ligga och mysa med anton i den..

• Smurfan JM

Jag förstår inte heller varför man har en växasäng.
    Om en "vanlig" säng känns för lång är det la bara att fylla den med kuddar, dockor, gosedjur och annat som ändå lär flytta in där tillslut. ;)

• adrenalin

Men hur kan en säng vara för lång? det är väl en sak om den vore för kort, men för lång?

• Tjofsen

hahaha..ja, adrenalin..det kan man ju undra. JAG skulle inte klaga om MIN säng var jättestor åt alla håll..hi,hi. Barn kanske vill känna sig mer inkapslade...Man kanske skulle lägga dem i en vattensäng - då är de riktigt trygga.

• Smurfan JM

Jag tycker inte om att sova på för "stora, öppna" ytor. Har alltid haft kuddar och filtar omkring mig, att gosa ner mig i... (Tills jag skaffade en karl som fungerar mycket bättre)

Det är nog olika på olika folk, vuxna som barn... Men det är det enda jag kan tänka mig vore "dåligt" med att ha en vanlig säng till en liten unge, istället för en växasäng.

• adrenalin

Ja det är nog som JM S säger! Sen behöver ju inte en vanlig säng vara som en korridor för barnet att ligga i heller !
    Sängen hon har nu är ganska kal! Hon har inget täcke, ingen kudde eller nånting. Hon blir bara störd av sånt!

• Pyff

Vi har köpt en juniorsäng till Alexander (IKEAs mammut), men än så länge ligger han kvar i spjälisen. Vi köpte en juniorsäng av flera anledningar:
    *Alexander tycker om att ligga lite trångt liksom och en 90 säng skulle ju bli skitstor för honom (då är han ändå rätt stor för en 2-åring).
    *Hans rum är inte jättestort så det känns smartare med en juniorsäng som inte tar så mycket plats!
    *Den sängen vi köpt är jättelåg, så om han skulle ramla ur den är det ingen fara.................visst skulle man kunna ha en 90-säng utan ben på, men DET är ju skitfult om nåt!

• Piff och Puff

Wow, jag hann inte med här Tack för alla svar!

Får väl se vad det blir när det är dags. När har ni bytt från spjälsäng till annan säng? Nu är N. 14 månader men det känns lite tidigt. Hon rular runt rätt mycket under natten åt alla håll och kanter. Känns lite för riskabelt just nu tycker jag.

• Pärlan81

Det går väl lika bra med vilket... Varför 90 säng för??? Slippa köpa 2 sängar... det är väl det enda.

Vi köpte en växa säng för vi hade inte så mycket ge ut på en större säng just nu sen så har vi det lite trångt så för att sonen ska kunna ha lekyta i sitt rum så fick det bli en sån. Den är perfekt och vi är helnöjda! Den kommer ju räcka lång tid också.

Men 90 säng går väl lika bra.

• katho

Vi har varken eller, dvs, ingen växa-säng och ingen "vanlig" 90's-säng Vi köpte en juniorsäng (70 cm bred och 170 cm lång). Den tyckte vi var fin, vi får plats i den om vi vill ligga och gosa med Felix i hans säng och den hade en sådan där planka (som skydd för att de inte ska trilla ner - han fick sängen när han bara var ett år drygt).

Jag tror, som flera skriver, att vilken man köper är individuellt och vilken barnet trivs att sova i är upp till barnet. Så det går nog lika bra med en 90 cm säng som en växa säng som en juniorsäng... (som jag också såg att fler i tråden hade valt)!

Svar på tråden Varför växasäng?