• Lapskojs

Hårmineralanalys i Göteborg

Är det någon som vet var man kan göra en hårmineralanalys i Göteborg? Hittar några alternativ på Eniro, men vill antingen ha en personlig rekommendation eller en bra hemsida att titta på, vilket jag inte hittat hittills.

Är mycket intresserad av hur kosten påverkar hälsan och har bland annat nästan blivit av med mina acneproblem sedan jag ändrade min kost och började äta kosttillskott. Nu vill jag gå vidare och få ett personligt anpassat program baserat på just mina behov, därav analysen.

Tips emottages tacksamt!

• Svar på tråden Hårmineralanalys i Göteborg
  • Annaa53

Jag har själv varit lite intresserad av hårmineralanalys men jag har aldrig varit på någon så jag har tyvärr inga tips att komma med.
    Men jag skulle vilja fråga dig vilka kosttillskott som hjälpte dig med acneproblemet?

• Lapskojs

Först och främst har jag slutat med mjölkprodukter och rött kött. Har också slutat äta socker (så gott det går). Det tror jag har gjort allra mest för huden. Sedan äter jag varje dag en multivitamin för kvinnor, Apiforce, Jättenattljusolja och jästtabletter (Jästex). Har inte gjort det så länge så vi får se hur det går.

Mina acneproblem har delvis varit hormonrelaterade (tecken: finnar och bölder längs käken) samt kostrelaterad (tecken: slutna komedoner, dvs knottrig hy) - enligt kostrådgivare och hudterapeut. Läkaren jag gick till struntade i att ens fundera på vad acnen berodde på, han skrev ut antibiotika och skinoren. Funkade för stunden men sedan kom allt tillbaka igen.

• Annaa53

Okej, tack! Jag har provat jästex och nattljusolja men det funkade inte på mig. Men jag vet att det hjälper jätte många! Har även provat att utesluta mjölkprodukter, gluten och socker utan resultat. Får fortsätta prova mig fram!
    Vad skönt att du har blivit bättre!

• Lapskojs

Ja, det är ett evigt testande. Och så tar det ju ett tag innan man märker skillnad, flera månader. Du hittar säkert din grej till slut.

Ang. mineralanalysen så kommer jag att göra den via Näringskällan, www.alternativet.com.

• Annaa53

Ja, jag hoppas det!
    Du kan väl skriva och berätta hur analysen gick! Det skulle vara intressant att höra!

• Annaa53

Lapskojs!

Jag har funderat på att försöka sluta med rött kött. Men jag vill bara vara säker på vad som ingår i det. Jag antar att det är ko och gris och lamm. Men äter du t.ex. kyckling eller andra fåglar? Och hur är det med vilt-kött som älg? Märkte du en direkt förändring på att ta bort köttet? Eller är det svårt att veta eftersom du tog bort mjölk och socker också?

• Lapskojs

Hello Annaa53!

Jag äter fisk, kyckling och annan fågel - och har hört att om man ska äta rött kött så är lamm och vilt att föredra. Men jag märker att min mage påverkas även av sådant, det är ju lite mer svårsmält.

Det tog lååång tid innan jag märkte något. Att sluta med rött kött påverkade min mage ganska snabbt till att må bättre. Kände mig lättare och mindre ansträngd i magen helt enkelt. Hudförbättringarna tog som sagt längre tid. - Och jag måste erkänna att jag fuskar emellanåt.... (älskar glass t.ex.) och då märker jag av fusket (i hyn) efter någon vecka... Magen påverkas direkt!

• Annaa53

Tack Lapskojs! Jag har bestämt mig för att ta bort ko och gris under ett tag. Det gör det så mycket lättare att man får äta fågel och fisk ju! Men märker jag ingen skillnad kommer jag nog inte kunnna hålla uppe motivationen.
    Jag skriver här om jag märker ngt speciellt!

Svar på tråden Hårmineralanalys i Göteborg