Hej Giisen.
Jag ska försöka svara på dina frågor. Jag är "bara" sjuksköterska men under min utbildning jobbade jag en längre tid på en avdelning som tog hand om patiener med inflammation på bukspottskörteln. Det jag skriver här nedan är hämtat utifrån mina erfarenheter och från Läkemedlsboken 1999/2000 så den är lite gammal - det har säkert tillkommit nya behandlingsmetoder.
Inflammation på bukspottkörteln kallas på fackspråk för pankreatit. Den kan vara akut eller kronisk. Förmodligen är det akut för din bror eftersom det verkade komma plötsligt (ni åkte in på natten). Den vanligaste orsaken till pankreatit är gallstenssjukdom av något slag (gallstenar som irriterar i gallgång och ger upphov till immflamation). Efter gallstensjukdom är hög alkoholkonsumtion en av orsakerna till pankreatit. Exempel på andra orsaker kan vara virus, högt kalkvärde i blodet och trauma (ex slag mot buken).
Det finns mild och svår form av pankreatit. Vid den milda formen sker tillfrisknande inom en vecka utan några komplikationer, medan den svåra formen kan göra att andra organ i kroppen sviktar (som lungor, lever och hjärta). 10-15 % av patienerna utvecklar den allvarliga formen av pancreatit.
En person med pankreatit har svåra smärtor i bukens övre del och ungefär hälften av fallen har smärtor som strålar ut i ryggen. Smärtorna brukar ofta uppkomma snabbt och personen kan kräkas och bli kallsvettig och blek. Man sätter diagnosen med hjälp av ultraljud och datortomografi (en sorts röntgen). Man tar också vissa blodprov.
Behandlingen är oftast fasta och tillförsel av vätska och näring via dropp och smärtlindring (ofta i form av opioider = morfin, eftersom smärtan är så svår). Vid svåra fall kan medicinering ges men den vet jag inte så mycket om. Om pankreatiten är svår håller man också noga koll på övriga organs funktion (mätning av temratur, puls och blodtryck, andning, blodgaser och diures = hur mycket personen kissar) och det kan då bli aktuellet med intesivvård. Man ger ofta också antibiotika vid svår pankreatit.
Mortaliteten (hur många som dör) bland alla patiener som får diagnosen akut pankreatit var år 2000 ca. 2-3%. Jag har inga aktuella siffror. Vid svår pankratit är dödligheten 15 % - men det är då andra organ i kroppen börjat svikta och man inte fått bukt med besvären.
Pankreatit är en ganska allvarlig sjukdom och det är viktigt att ta reda på varför den uppkom. Om personen har gallstenssjukdom kan det bli aktuellt med behandling mot denna (operation eller "sprängning" av stenarna). Om Alkohol ligger bakom måste personen få hjälp med att komma ur sitt missbruk. Om det är något annat som ligger bakom tar man tag i det.
Jag träffade flera patiener som upprepade gånger drabbats av akut pankreatit (då oftast på grund av att de inte lyckat ta sig ur sitt alkoholmissbruk). Trots att de var svårt sjuka så normaliserades tillståndet och dom åkte hem igen utan problem. Med det menar jag att även om sjukdomen är farlig så går det bra för dom flesta.
Det är synd att du upplever att du inte kan få svar på dina frågor. Det bästa är att boka tid för samtal med läkaren så att han/hon avsätter tid till att gå igenom vad som hänt och vad som planeras. Det är viktigt både för er anhöriga men framförallt för din bror att få veta vad som händer.
Jag hoppas att jag kunnat besvara några av dina frågor utan att oroa dig för mycket. Lycka till och jag hoppas att din bror snabbt blir bra.