Jag har sommarställe i fästingtäta småland och plockar bort elaka små rackare nästan varje dag iúnder perioder. Har haft borelia en gång, så riksen för smitta är tämligen liten. Som jag förstår det så okar risken för infektion med storleken på djuret, eftersom de olika storlekarna är olika livsstadier (de har 5 eller 6 stadier). Varje stadie sitter på ett djur och med varje värd ökar risken för infektion hos fästingen (om de suger blod från ett smittat djur får de själva smittan). Så ett litet djur oroar jag mig mindre för än ett stort. Risken sägs ju också vara mindre om djuret suttit endast en kort stund. Bra rutiner i fästingtäta områden är att kolla av kroppen innan sängdags cvarje kväll (man blir lite som en schimpansfamilj).
Risken är alltås väldigt liten att du är smittad, men håll koll på kroppen och se om du får någon rör ring tex. Om du får konstiga symtom är det också bra at veta att man har haft en fästing eftersom borelia kan vara ganska svårt att diagnostisera och har symptom som påminner om andra sjukdomar. Ofta går det hur bra som helst att bota också, min syster behandlades under sin graviditet och det gick bra! Vaccinera er gärna mot TBE till nästa sommar också omni inte gjort det. Den sjukdommen är värre än borelia!
Hoppas att allt går bra!