• lurksmulan

Fästing?!

Igår hittade jag en miniliten fästing i ena armvecket. Jag plockade bort den vidriga blodsugaren och fick bort hela.
    Nu undrar jag om jag ska säga till min bm om det här eller om jag bara är löjlig?
    Jag tänkte på tbe och borrelia och sånt. Det vore ju ingen höjdare att få nu. Men samtidigt vet jag inte om de kan göra något åt det.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Fästing?!
  • Elfva

tror säkert inte du behöver ringa, däremot tycker jag du ska vara lite extra vaksam på tecken på borrelia (t ex hudrodnad) och på tbe (influensaliknande symtom som uppträder efter en vecka tror jag). Läs på lite om fästingsjukdomar på t ex netdoktor, och slappna av... oddsen att du ska ha drabbats av endera sjukdom är dock pytteliten.

lycka till!

• lurksmulan

Tack för svaret.
    Jag har en tid hos min bm i eftermiddag i vilket fall som helst.
    Men då låter jag bli att ta upp det helt enkelt.

Tack igen!

• kristinah

Varför låta bli att ta upp det?
    Är det inte bättre att berätta för mycket än för lite? Och om du tänker på det och oroar dig så tycker jag absolut att det är ett skäl till att berätta om det.

• 26april

Som jag har läst så är det endast en bråkdel som får sjukdom. Beror lite på om fästingen har sjukdom eller ej och sedan hur länge den har suttit på dig. Om du får de minsta tecken på sjukdom så ta en penicillinkur i förebyggande syfte. Skriv gärna på en liten kom ihåg lapp eftersom det kan ta många månader innan något bryter ut så att du inte glömmer. Håll det bara under uppsikt så ska du se att inget händer dig och ditt lilla barn. Det är det enda du eller någon annnan kan göra.

• trollsnurran

Jag fick en sådan elaking i somras,nu svullnade mitt bett upp på en dag(jag är allergisk mot insektsbett) så jag åkte till läkaren.Hon satte in penicillin direkt.Tycker absolut att du ska prata med BM iaf.

• Smajl

Hade en fästing för två veckor sen. I förrgår blev det alldeles rött runt bettet och jag gick till läkaren och fick penicillin. Känns lite jobbigt att ha en infektion så här tidigt i graviditeten men jag hoppas det inte är ngn fara när man upptäckte det tidigt. Så håll koll på stället där den satt så att du ser om det blir rött.

• Eddies

fick ett fästingbett i ljumsken i sommras å ett i knä vecket plocka bort dom båda men fick ingen sjukdom eller nåt

• Förhoppningsfull

Jag har sommarställe i fästingtäta småland och plockar bort elaka små rackare nästan varje dag iúnder perioder. Har haft borelia en gång, så riksen för smitta är tämligen liten. Som jag förstår det så okar risken för infektion med storleken på djuret, eftersom de olika storlekarna är olika livsstadier (de har 5 eller 6 stadier). Varje stadie sitter på ett djur och med varje värd ökar risken för infektion hos fästingen (om de suger blod från ett smittat djur får de själva smittan). Så ett litet djur oroar jag mig mindre för än ett stort. Risken sägs ju också vara mindre om djuret suttit endast en kort stund. Bra rutiner i fästingtäta områden är att kolla av kroppen innan sängdags cvarje kväll (man blir lite som en schimpansfamilj).

Risken är alltås väldigt liten att du är smittad, men håll koll på kroppen och se om du får någon rör ring tex. Om du får konstiga symtom är det också bra at veta att man har haft en fästing eftersom borelia kan vara ganska svårt att diagnostisera och har symptom som påminner om andra sjukdomar. Ofta går det hur bra som helst att bota också, min syster behandlades under sin graviditet och det gick bra! Vaccinera er gärna mot TBE till nästa sommar också omni inte gjort det. Den sjukdommen är värre än borelia!

Hoppas att allt går bra!

• lilaki

min lillesyster fick borrelia tidigt i sin graviditet. jag sökte massor på nätet om borrelia+graviditet och jag fick fram att förr trodde man att medfödda hjärtfel kunde ha korrelans med borrelia under graviditet, men att numera så har man kunnat avfärda det. kontentan är, det är ingen fara. Men håll koll på var bettet satt, får du en ring eller rodnad så gå genast till läkare och få antibiotika, borrelia är otäckt nog ändå! hoppas du slipper.

• lurksmulan

Tack för alla era svar!
    Jag gör nog så att jag avvaktar och håller koll på bettet.
    Fästingen var så miniliten att den knappt syntes, en så liten fästing har jag aldrig sett! Förhoppningsvis hade de inte hunnit börja suga blod utan den kanske bara satt och vilade i mitt armveck.

• tjej 77

Blev också biten i somras och meddelade då min bm. Hon skrev in detta i journalen och det kan ju vara bra om ngt skulle hända. Hon ringde även till infektionskliniken och hörde med dem. SÅ länge det inte bildas ngr ringar så behöver man nog inte vara orolig. Om detta skulle bildas så ger man antibiotika. Jag blev inte heller sjuk!
    Jag tycker gott att du kan meddela bm.

Svar på tråden Fästing?!