• Anonym

kan soc ge oss pengar till ny säng till sonen??

vi har haft socialbidrag några år nu. Vår son behöver ny säng (han har haft spjälsäng ända tills nu) kan soc ge oss pengar till det? jag menar vår son får ca 1600kr i månaden och en ny säng med madrass och allt kostar runt 1000kr iallafall! kan dom verkligen tycka att det ska räcka? någon som vet reglerna?kan man få hjälp? och i såfall vad ska vi göra? inga påhopp tack vi har goda anledningar till att få soc bidrag!

• Svar på tråden kan soc ge oss pengar till ny säng till sonen??
  • mina barn

Jag tror att du kan få hjälp till det, för säng är ju något han måste ha. I normen ingår ju bara mat, hygien och kläder vad jag vet. Prata med din handläggare så fixar det sig nog...
    Lycka till!

• Alderia

Tror det. Man får ju startbidrag när man får bäbis, och man har "rätt" till möbler, så förmodligen ja.

• Anonym (socsekr)

Jadå, viss kan ni söka om bidrag till säng!
    Skicka in en ansökan med förklaring. Vissa kommuner har fasta normer för sängar tex. men ibland vill de att man ska kolla upp det billigast alternativet själv.

• Anonym

Jag bara undrar, vad är "goda anledningar till soc"?

• CrazyOne

Kostar en säng 1000 kr begagnad?
    SOC brukar ge bidrag till begagnade grejer, dom räknar inte med att man ska köpa något nytt.

• Anonym

Köp en begagnad på blocket, där köpte jag en till mitt barnbarn, det var billigt den var fin, loppis har ibland fina sängar.

• Anonym

tycker inte man ska bli tvingad till att köpa en begagnad säng, till oss vore det ok men till vår lilla son? nej fy en gammal säng och madrass! skulle ni köpa det eller? och tänk om man inte finner en begagnad? i affären finns det ju altid. och anonym som undrade vad goda anledningar till soc är, hmm jag kan säga såhärr det har inte du med att göra!!!!!

• Anonym

när jag levde på socialen så fick jag 1000 kr till en säng till min dotter bor i jönköping

• OneAndTwins

Om man har haft försörjningsstöd under en längre tid och inte förväntas bli självförsörjande inom den snaraste framtiden så tror jag att det ses som självklart att bevilja en säng till er son. Han kan ju inte sova i spjälsäng resten av livet och att ha en säng måste ju ändå anses vara skäliglevnadsnivå. Däremot så tror jag inte att ni kan få så mycket som 1000 kronor. I försörjningsstöd så får man som mest det som en låginkomsttagare har råd med, man får titta på begagnadmarknaden och lågprisalternativ. Men mitt råd är ändå att söka om det som ni vill och anser ha rätt till, er socialsekreterare kommer att hänvisa er till den nivå så anses rimlig i er kommun.

• Tindrande

ni kan ju köpa en begagnad säng men en ny madrass.
    Vi köpte en begagnad spjälsäng till vår son, men ny madrass och sängkläder.

Annars så finns det ju billiga fina sängar på ikea

Svar på tråden kan soc ge oss pengar till ny säng till sonen??