Fler som har akvarieintresse här?
Hej! Hur många fler är det som har ett akvarieintresse här hos FL?
Skicka gärna in bilder på era kar, och lite info. tex. om det är ett biotop eller sällskapsakvarium med fiskar blandade från olika världsdelar
Hej! Hur många fler är det som har ett akvarieintresse här hos FL?
Skicka gärna in bilder på era kar, och lite info. tex. om det är ett biotop eller sällskapsakvarium med fiskar blandade från olika världsdelar
Hej här har du en!! Har ett 250l med väääldig blandad kompott då jar "adopterat" fiskar som riskerade bli nerspolade Ska försöka sätta in nån bild sen men nu ska ja se på TV!
Har ett 720 liters kar, inredd som en Sydamerikansk biotop.
Fiskar:
45 st Kardinaltetra
20 st Nättetra
8 st Dolkstickstetra
5 st Skalare
3 st Ancistrus (mal)
1 st Gibbiceps (mal)
Växter:
Svärdsplantor
Skruv vallisnera
"Stor sak" som jag glömt namnet på *skrattar*
Hej hej!
Själv har vi två små (i jämförese med er) akvarier. Ett på ca 70L och ett på ca 110L. Tycker det är otroligt fint med akvarier, men är inte så jätteduktig på fakta å sånt, så jag kanske ställer lite dumma frågor till er !
I det minsta akvariet har vi mest tetror och molly-fiskar. Var och köpte segelfensmolly och black molly i går!!
I det största akvariet har vi en väldig blandning... Bla. regnbågsfiskar (tre olika arter), tetror, mm.
Vi skulle gärna ha ett större akvarie, men det får bli när vi flyttar till hus och har lite mer plats...
har akvarium, å tycker det är fint att ha i ett hörn för att lysa upp i vinermörkret... men har inget intresse för de var verkligen tråkiga!
jo jag vet att det är fiskar, å de simmaromkring bara så jag vet inte vad jag förväntat mig egentligen... eller jo skaffade egetligen för att flickan skulle ha nått eget annsvar men hon struntar i dem fullt...
Det som jag tycker är intressant med fiskar är att studera deras lekbeteende med yngelvården. Att se fiskar uppvakta varandra, för att lämna stimmet och bli ett par (som tex. mina Discus gjorde, eller Skalaren).
Vissa fiskar gör rent en plats i förväg, kan leka i tex. en grop eller på en sten/ på ett blad (beroende på vilken slags lekare dom är). Sedan efter leken så skall ynglen vaktas, vissa fiskar gräver nya gropar i akvariet och flyttar ynglen eftersom.
När jag hade Malawiciklider så var dom tex. munruvande, att honan hade ynglen i munnen! Det var verkligen roligt att se
Det är nog just det som gör att mitt akvarieintresse håller i sig år efter år, att man läser några böcker om den fisken man är intresserad av, inreder ett akvarium efter deras krav på miljön, i vissa fall ställer om vattenvärdena, rätt temp. mm.
Beviset att man har lyckats blir ju när dom då har lekt (mina Discus lekte 7ggr). Då känner man sig lite stolt, och när man tycker att man inte har mer att lära sig om dom, kan man ju byta art, eller kontinent från Afrika till tex. Sydamerika