• Micke Geting

Vad kan man utläsa av personnummer?

Jag vet att förr så kunde man av de två första siffrorna av de fyra sista utläsa vilket län eller om det var landsting man var född.

Hörde sedan för ett tag sedan att det slopades för flera år sedan, då tydligen vissa utlänningar som kom till Sverige fick speciella siffror och därmed fick svårt att ta lån och krediter. Dom gallrades helt enkelt bort via dessa siffrorna.

Är det någon sm med säkerhet vet hur det ligger till med nyföddas personnummer.

Vad kan man utläsa av de fyra sista siffrorna?

• Svar på tråden Vad kan man utläsa av personnummer?
  • fruis

Nuförtiden är de fyra sista siffrorna inte geografiskt styrda. Det enda man kan utläsa av dem är om det är en man eller en kvinna. Den tredje siffran ska vara jämn om det är en kvinna och ojämn om det är en man.

• Gnosis

Så vitt jag förstår ska det numera vara slumpmässigt. Förutom att nästsista siffran anger kön. Jämnt tal=tjej. Ojämnt=kille.
    Men annars inget annat.

• apeln

jag har hört att det är dom fyra sista som talar om kön och län. Är andra siffran i dom fyra sista jämn är man tjej är den udda är man kille. Första har jag för mig är länet. Vet ej om detta stämmer men jag har hört detta sägas av ganska många

• Micke Geting

apeln: Inte för att var tyken, men läste du verkligen mitt inlägg som startade denna tråden.

Det är just det du beskriver som min fråga gäller. Jag har hört att det var så förr, men att det nu är slopat.

Att nästsista siffran i pnr ger kön vet jag. Jämnt för flickor och udda för pojkar.

Spekulationer lämnar vi helst och dom som med säkerhet vet kan väl berätta, precis som jag skrev att jag önskade.

• Vasen

Numera är det bara könet, den tredje siffran, som har någon betydelse. Man tog bort de geografiska siffrorna 1990. Folk födda tidigare än 1990 har två siffror för sitt födelselän, en för sitt kön och en sista kontrollsiffra utan särskild betydelse.

• Isolde

Som sagt: tidigare visade första siffran vilken landsdel man kom från, andra och tredje siffran skulle visa vilka unge i ordningen man var den dagen – ojämna tal som 01, 43 och 67 t.ex. reserverade för killar och jämna som 02, 44 och 68 för tjejer – och den fjärde är en kontrollsiffra.

Mina sista siffror 0389 visar att jag är född i Stockholm och var den 19:e tjejen det dygnet.

Numera blir man tilldelad de första tre relativt slumpmässig, förutom att den tredje siffran fortfarande alltid är ojämn för killar och jämn för tjejer.

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • Micke Geting

Hittade själv...

Personnummer

Ett personnummer är en unik sifferidentifikat för en person. Alla i Sverige har ett personnummer som består av 10 siffror. De sex första är personens födelsedatum (ÅÅMMDD). Sedan kommer ett bindestreck och tre siffror som är ett födelsenummer. Hela numret avslutas sedan med en kontrollsiffra?. För personummer födda innan 1990 går det för det mesta att ur födelsenumret se var personen är född. Det går dessutom att se om numret tillhör en man eller kvinna. Personnummer infördes i Sverige år 1947, men hade då ingen kontrollsiffra utan bestod endast av totalt nio siffror. När hanteringen av personnummer lades över på datorer, infördes den tionde siffran, kontrollsiffran, och personnumret fick sitt nuvarande utseende år 1967.
    Om personen är över 100 år gammal skulle en förväxling kunna ske (med bara två siffror för födelseåret). Det är därför vanligt att bindestrecket byts mot ett plus för att signalera att personen är 101 år och inte 1 år. En övergång till tolvsiffriga personnummer, där födelseåret består av fyra siffror, är på gång. Redan nu lagras personnumren internt på detta sätt i SPAR, istället för med ett plus-tecken.

Fram till 1990 administrerades födelsenumren lokalt, och varje lokalt skattekontor hade därför en reserverad serie av födelsenummer att dela ut till nyfödda. I de fall numren inte räckte till fick skattekontoren "låna" nummer av varandra (eller ur en specialserie ???). Man kan se på de tre första siffrorna i födelsenumret var personen troligen fötts, men sedan år 1990 slumpas siffrorna ut. Orsaken till denna ändring var (troligen) främst att personer ej födda i Sverige gick att urskilja.

Anledningen att varje län från första början hade var sin serie var förmodligen för att det inte fanns ett sammankopplat rikstäckande datorsystem för folkbokföring.

Å Å M M D D - P P K X

Ex: 7 3 0 2 3 1 - 4 9 1 x
    Personen är född 31 februari 1973 i (dåvarande) Göteborgs- och Bohus län och är en man. (Datumet i exemplet är påhittat för att inte drabba någon oskyldig.)

Länet utläses ur följande tabell. Observera att avvikelser är vanligt förekommande för personer födda innan 1947-01-01 då 1946 års folkbokföringsförordning, som bland annat fastställde nummerserierna för respektive län, trädde i kraft.:

001-139 Stockholms län (AB)
    140-159 Uppsala län (C)
    160-189 Södermanlands län (D)
    190-237 Östergötlands län (E)
    240-269 Jönköpings län (F)
    270-289 Kronobergs län (G)
    290-319 Kalmar län (H)
    320-329 Gotlands län (I)
    330-349 Blekinge län (K)
    350-389 Kristianstads län (L)
    390-459 Malmöhus län (M)
    460-479 Hallands län (N)
    480-549 Göteborgs och Bohus län (O)
    550-589 Älvsborgs län (P)
    590-619 Skaraborgs län (R)
    620-649 Värmlands län (S)
    660-689 Örebro län (T)
    690-709 Västmanlands län (U)
    710-739 Kopparbergs län (W)
    740-749 Serien används eventuellt för adopterade, som fötts utanför Sverige
    750-779 Gävleborgs län (X)
    780-819 Västernorrlands län (Y)
    820-849 Jämtlands län (Z)
    850-889 Västerbottens län (AC)
    890-929 Norrbottens län (BD)
    930-999 Extraserie använd när de andra tar slut eller vid immigration
    (denna lista gäller inte för personnummer efter 1990)
    Om tredje siffran i födelsenumret är udda är personen en man, är den jämn är personen en kvinna. Om man genomgår ett könsbyte får man ett nytt personnummer. Könet i personnumret bestäms utifrån vad könsorganet är mest likt.

Kontrollsiffran räknas fram genom en algoritm som kallas för modulo 10 som t.ex. även används för kontrollsiffror i svenska postgiro- och bankgiro-nummer.

Man räknar ut den genom att addera siffrorna man får när man växlar med att multiplicera med 1 och 2 och sedan tar differensen till 10.

Ex: 7 3 0 2 3 1 - 4 9 1
    * 2 1 2 1 2 1 2 1 2
    14 3 0 2 6 1 8 9 2 = 1+4+3+0+2+6+1+8+9+2 = 36.

Differensen upp till närmaste 10-tal är 4.
    Kontrollsiffran är alltså 4 och personnumret
    730231-4914.

(Notera att 14 räknas som 1+4)
    Länkar: [om personnummer]

• Isolde

Vasen, är du säker på att de två första skulle vara för födelslän? Jag har alltid hört förklaringen om nummerordningen, nämligen.

• Isolde

Aha Micke Geting! Där ser man!

Svar på tråden Vad kan man utläsa av personnummer?