• Stora

Liten syster hälla upp dopvatten??

Hej!
    Planerar dopet för fullt....
    Vår dotter Ella (storasyster) hade jag tänkt skulle hälla upp dopvattnet. Har någon erfarenhet av det, alltså hon är ju bara 2år o 3 månader....
    Funderade på att ta med Ikeas träpall med trappsteg som vi har hemma för annars når hon ju inte upp. Tror ni det funkar. Det vore ju så fint och så får hon känna sig delaktig. Hon kan ju inte läsa eller sjunga...(IOf så överraskade hon oss med att sjunga "Lilla barn jag önskar dig allt gott..) men..det gör hon ju aldrig i kyrkan....

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Svar på tråden Liten syster hälla upp dopvatten??
  • Buggis

Tycker att det är en jättebra idé!
    Ska ni låta döpa ert barn i kyrkan? Isf kan det vara bra att höra med prästen också för att komma på allra bästa lösningen.

• Mirakel händer

När min svågers minsta döptes så hällde hennes bror som då var 2år och 8 mån upp vattnet. Hans pappa lyfte upp honom så han räckte upp.

Lycka till

• Sofie1979

Våra äldsta dotter gjorde det på sin syster dop, då var hon dock 7 år lite äldre. Det var prästen förslag. Så säg till prästen. Prästen hjälpte vår dotter med kannan.

• Stora

OK då kör vi på det. Prästen är en god vän så det går nog bra...

• Fridlund

när min dotter döptes hällde sonen (storebror) upp vattnet, han tyckte det var jättekul att få hjälpa till, var då lite mer än 3 år. prästen lyfte upp honom så att han kunde hälla

• sanne77

för de första är de vissa präster som sätter sig emot de, dem menar att barnen är för små.
    Men vi har alltid haft att syksonen ska vara delaktiga med bla hälla upp vattnet visst måste ni hjälpa henne, men tycker ni ska göra de så länge prästen går med på de för de är ju så fint när syskon kan och vill hjälpa till.
    men om hon ej får de som vår tjej hon var också två så lät vi henne ta emot dopbeviset,fadderbevis istället så hon fick gjort något

• cantar

De flesta präster tycker det är roligt om så många som möjligt är engagerade i dopet, så det borde inte vara ngt problem. Ni kan ju lyfta upp henne så hon kan hälla.

• Stora

Jag tror att det är helt ok med prästen.       Har ni lyft erat barn under dopakten så att de ser vad prästen gör eller. Vi tänkte be prästen säga till om att även de andra barnen -2kusiner- får komma fram så de ser för jag minns att vi var på ett dop o Ella var jättebesviken - hon såg inte rns bebisen.

• Mirakel händer

När vi har varit på dop så har alla barn fått komma fram och se på. Prata med prästen så löser det sig.

Svar på tråden Liten syster hälla upp dopvatten??