• Anonym (piiiinsamt)

det kliar i rumpan...

Jag är gravid och svettas hela tiden "där nere" svett och massa flytningar...så trosorna är ju genomblöta mest hela tiden...

Och precis vid rumphålet så kliar det ibland så jag blir helt gaaaalen...
    Vad kan det bero på?
    ingen annan i familjen har rumpkli Bara jag...
    det gick springmask på dagis för x antal år sedan och då åt vi några röda tabletter...kan det vara det jag drabbats av eller är det här ett helt vanligt graviditetsbesvär?

det kliar inte alltid men när det väl kliar så avlider jag nästan...
    och är man ute och går så känns det så där kul att klia tillbaka

• Svar på tråden det kliar i rumpan...
  • Anonym

Det kan vara springmask. kan du inte försöka kolla?? (spegel kanske? eller om det kliar kan du klia med nageln och se om du får fatt på någon..lite ofräscht kanske, men det finns ju tvål och vatten)

Du kan även kolla i toaletten när du bajsar, då kan det följa med lite maskar ner i vattnet

Annars kan det vara hemorrojder, de kan oxå klia.

Eller så kliar det för att det är svettigt och fuktigt, (svamp?)

Hoppas att du får bukt med kliandet!

• Missboss

Man kan även få svamp där bak...

• Anonym (piiiinsamt)

hemorrojder HUA det låter värre än springmask
    jag har funderat på att det kanske är det, får söka lite på internätet om hemorrojder tror jag bestämt!

Bajset mitt är kolsvart (järntabletter) och jag har inte kunnat se något, inte heller när jag kliat med finger...

Kan man få svamp i rumpan?

• Anonym (svamp)

Jag tror ja har svamp där bak.. men är det samma sorts svamp i underlivet som i rumpan?Behandlar man med samma sorts kräm?

• Anonym (piiiinsamt)

snokade lite på nätet och sveda och klåda var ju tecken på hemorojder och båda delarna har jag...
    Så det är väl det då *piiinsamt*

Vad kan man göra för att lindra klådan?

• Sha

Hemorojder är jättevanligt när man är gravid. Inget att skämmas för. Försvinner ofta efteråt igen.

• Anonym

Prova hemorojdsalvan Alcosanal om du tror det är hemorojder. Der är super-vanligt vid graviditet. Jag har haft problem med det själv, det kliade och den salvan var bra.

• Sha

Xyloproct är oxå en vanlig salva mot hemorojder. Fråga annars på apoteket. De är bra på olika medel.

• Anonym (piiiinsamt)

fråga på apoteket? Eru gaaalen
    Jag får leta upp peruken och fejkbrillorna och bege mig dit och smygleta bland hyllorna Finns inte xyloproct eller alcosanal där så kryper jag ut och hoppas ingen såg mig

• Anonym (jag oxå)

Jag har också haft kli i rumpan, runt analhålet. Min gynekolog skrev ut en salva mot svamp som hjälpte jättebra, han tog själv upp att där var rött och irriterat, själv tyckte jag det var så pinsamt så jag vågade inte säga något.

Kom ihåg att tvätta dig noga i baken och torka noga noga, svamp gillar fukt och trånga utrymmen, lufta om du kan . Själv sover jag alltid utan trosor. Jag tror att den måste behandlas, den försvinner inte av sig själva.

Ah, nu såg jag att du är gravid, då får man inte använda den salvan jag skrev om, men kanske finns det någon liknande. Var modigare än mig och fråga din BM vid nästa kontroll.

Lycka till!

• LyNxQ

Om du inte hittar peruken så kan du ju gå in på apotekets hemsida och beställa därifrån!

♥?♥?♥?Linnéa?♥?Mo Cridhe?♥?♥?♥
  • Anonym (hö hö)

Ja, på vårt apotek kan man inte vara hemlig. Finns bara folk i kassan man kan fråga och då står det alltid en massa andra människor i närheten som hör. Ibland vill man ju vara hemlig som sagt.

Svar på tråden det kliar i rumpan...