• iorlina

Ont under fötterna

Jag har ju inte gått upp mer än 5-6 kilo så jag har svårt att tro att det är ansträngning på fötterna, men det har hållit på i ungefär en vecka nu...

När jag vaknar på morgonen har jag så ont under fötterna att jag knappt tar mig ur sängen, lika på kvällarna, jag måste lägga upp benen och låta fötterna hänga fritt, annars gör det så ont så jag skulle bara vilja gråta av det. Har jag skor på mig gör det itne så ont på dagarna men går jag barfota skulle jag lika gärna kunna gå på glas.... WHY???????

• Svar på tråden Ont under fötterna
  • KattenJanson

Visst är det skumt - jag hade det oxå så i ett par veckor i somras. Men det har gått över igen. Passa på och att få lite sköna fotbad eller massage. Jag är inte säker på att det hjälpte för mig men det var skönt Hoppas att du snart blir bättre - jag har tyvärr inget svar på varför.

• Magiska under

Det är väl vatten som trycker på nerverna...

• iorlina

Jag har ju inte fått vatten i kroppen, det är det som är det konstiga.. är inte det minsta svälld alls...

• Yena2

Jag tror ändå på svullnad pga vatten. Jag har inte vullnad särskilt mycket alls, inte ens när det var som varmast, men fick ibland sådär ont under fötterna. Drick massor med vatten! Se till att röra på fotlederna, t.ex. rita cirklar i luften med fötterna. Att äta vattenmelon tycker jag också hjälper.

• Magiska under

Annars får du gå till doktorn!! Hoppas du får bukt med det!! /Therese

• MELIM

Konstig fråga kanske, men...har du problem med trög mage?

Anledningen till frågan är att jag också får jätteont under fötterna då och då. Alltid i samband med att min mage funderar dåligt.

Under första graviditeten hade jag så ont att jag inte kunde jobba, och magen var jättetrasslig. Denna graviditeten "överkonsumerar" jag linfrö och har inte ont i fötterna så ofta (o magen sköter sig ganska bra).

Min svärfar har gått kurs i zonterapi, och zonen där jag har ont har "anknytning" till tarmarna har han berättat...

Kan ju vara så

• iorlina

MELIM: Lät intressant.. Njae, jag har väl haft problemmmed magen från och till men nu sista veckan, när jag fått ont i fötterna har den fungerat klockrent...

Börjar tro att det är vatten i alla fall eftersom jag känner att fingrarna blir allt trögare att böja... inte mycket men lite tar det emot ia lla fall...

• Lisa123

Jag har haft som dig de senaste veckorna. Känns som att fötterna ska spricka när jag går upp på nätterna eller på morgonen. Är bättre om man har skor på sig men man får inte gå för mycket. När jag står och lagar mat eller nåt inomhus så har jag alltid en handduk under fötterna för att det ska bli skönare. Nu när det inte är så varmt har tofflorna åkt fram igen. Jag pratade med min BM och hon trodde att det är vätska som samlas. Även om det inte syns i övrigt kan det göra att man får ont under fötterna. Fotmassage är det som jag tycker funkar bäst och när jag förklarade att det känns som att fötterna ska spricka för varje steg man tar så var det inga problem att få fotmassage framför tv:n här! Värt att pröva... Hoppas det ger med sig snart för dig! / Lovisa

• mejja75

Har också jätteont under fötterna när jag stiger upp på morgonen. Trodde inte att det hade med grav att göra, med det verkar det ju som Skönt att det finns några med samma problem!

Längtar till den 2/10...
  • gravid84

Jag har haft så sen v 23 kanske och det blir bara värre och värre, enligt min bm beror det på den extra vikten.

• iorlina

Varit hos både doktorn och BM i dag och enligt doktorn var det "begynnande ödem" enligt BM vattensamling, men det är ju samma sak, bara doktorerna som ska krångla till det lite extra!

• MELIM

Var hos sjukgymnsaten idag. Mitt onda under fötterna är troligtvis hälsporre. Det sitter precis där hälen "börjar".

Hälsporre
    (plantar fasciit)

Under foten löper plantaraponeurosen (ledband)
    mellan den främre delen av hälbenet och tårna. En inflammation där den fäster på hälbenet är relativt vanligt förekommande (plantar fascit). Besvären är ofta långvariga. Belastningssmärtan är vanligtvis mest påtaglig de första stegen på morgonen. Om skadan ej får tid att läka kan en bennabb (hälsporre) bildas på hälbenet.

Problemet uppkommer genom en överansträngning. Detta kan ske vid överpronation eller användning av dåligt stötdämpande skor vid gående på hårt underlag. Genom att avlasta inflammationen och stödja foten med en bra sko och en individuellt anpassad fotbädd ökar förutsättningen för läkande.

www.teamortopedteknik.se/

• Amazona

Ohhh, jag hade jätteproblem med ont i fötterna på morgonen. Som att gå på nålar!!! Jag hade oxå riktiga vadkramper på nätterna. Stackars dig!

• Amazona

Jag var inte särskilt stor men liiite svullen om vristerna dock.

• Vivs

Jag är bara i v14 och har haft ont i min ena häl två dagar, ena dagen ömmade den så jag knappt kunde gå. Trodde inte det hade med graviditeten att göra men det kanske är så ändå..?!

• Amazona

Vivs, vet inte just med en häl...hela trampdynan gjorde så otroligt ont när jag var gravid. Killen fick massera fötterna innan jag gick å pinka på nätterna.

• iorlina

Ja, jag har ont under trampdynan bakom tårna.... Vatten har jag fått förklarat för mig nu... Dricka mycket och ha dem högt....

• Ageton

Undrar då varför jag haft ont i fötterna till och från i 10 år. Samma känsla som ni beskriver, när jag går upp på natten och när jag vaknar på morgonen. Har inte tänkt så mycket på det på sistóne. Kanske är att jag har jobbat mycket kvällar...trodde jag.

Svar på tråden Ont under fötterna