• Microlys

Vilka blöjor är bäst?

Libero, Pampers... vilka blöjor har ni bäst erfarenhet av? Och VARFÖR? Jag vill gärna handla hem lite innan bebben föds... Ska man ta minsta storleken, man får ju anta att de passar...

Tack på förhand.

• Svar på tråden Vilka blöjor är bäst?
  • Nathana

LIBERO! Har testat Pampers som jag tycker känns ännu mer "kemiska" (gillar inte materialet) och de läcker! Köp minsta först, men inte för många, för ibland växer de fort. Har testat COOP varianten också, inget för oss. Just nu är det dessutom bäst med "up and go" för lillkillen fullkomligen HATAR att byta blöja! Han är snart 10 månader. Lycka till!

• MeMayo

Måste säga att jag gillar libero bäst! Pampers sitter inte lika bra, iallafall på min pojk.

• Little Pooch 05

Libero tyckte vi var bäst. De läckte nästan aldrig. Vi fick ett paket på BB redan, med miniblöjor (2-4kg) och nästa storlek (3-5kg tror jag det var). Miniblöjorna räckte inte särskilt länge, eftersom sonen vägde ju nästan 4kg vid födseln, så kör på 3kg+ om du ska handla innan.

Lycka till!

• Jossisen

Det verkar vara olika från barn till barn. För dottern funkade bara pampers, libero och andra läckte. Men för sonen funkar både pampers och libero bra. Tror att det var för att dottern var väldigt smal om benen och pampers har bredare tejpar, så det blev inte lika stora benhål som det kunde läcka ur. mitt tips är att köpa lite olika sorter i början och prova er fram.
    Lycka till!

• Microlys

Ja man får väl göra det... prova olika sorter!

• nilam

Libero är bäst, pampers luktar kemiskt! Libero är mjukare och inte så plastiga!

• Borbuleta

På vårt BB fick vi provpaket med blöjor från både Libero och Pampers. Vi hade den minsta Liberon ett tag då sonen var rätt liten när han kom 3500g. Baby Newborn eller något sådant hette den som passade honom som nyfödd. Pampersblöjorna vart för stora och när vi väl testade dem så tyckte jag att deras "skyddspapper" lätt gorde att bajsen torkade in och hela "kitet" fastnade i sonens hud.
    Sedan tycker jag personligen att det är viktigt att gynna svensk industri och eftersom Libero är ett svenskt märke och tillverkas i Sverige så är valet enkelt för mig. Har skrivit om det i en annan tråd men jag tycker inte man kan beklaga sig över att bönder lägger ner jordbruk eller Ericsson säger upp 500 eller 700 i någon stad om man köper importerat kött eller aldrig köper en Ericsson mobil. Visst kan det vara prisskillnad men har man råd med det eller om det ändå inte är någon större prisskillnad så kan man ju överväga vad som är viktigt för landet. Jag tycker det är tråkigt när det t.om måste stå ICA på en sådan simpel sak som skurborste... För mig behöver de stora jättarna inte bli större... Nestles produkter är totalbojkottat hos oss för att de körde en väldigt ful kampanj i U-länder för några år sedan (och dessutom lyckades) om att det är bättre att ge barnen ersättning än att amma dem. Detta resulterade i att mammorna blandade Nestles pulvermjölk i skitigt vatten och barnen blev dåliga när de eg. skull kunnat klara sig på mammans bröstmjölk. FN har dessbättre jobbat mycket med att vända denna trenden och håller på att lyckas i U-länderna nu.
    Slut på moralpredikan men det är något jag tycker är väldigt viktigt när vi gör våra inköp, det är bara vinsten som styr vissa bolag och det kan våra plånböcker påverka om vi blir tillräckligt många.

• Hey Princess

Libero absolut. Pampers blev fuktiga igenom t.o.m. så att bodyn blev småfuktig.

• Nina 73

För oss har icas blöjor varit absolut bäst, men det är väl olika från barn till barn...

• Frosk

Kan bara hålla med. Libero är bäst

• Lidenborg

Libero passade vår son dom första månaderna.

• ludde1

libero och tygisar (Fuzzi bunz) jag vill veta vad min son har för smörja närmast rumpan å då tar jag på den själv (=inte PAMPERS)
    han vart röd å svampig i rumpan av pampers.

• whakmaria

i början tyckte jag libero var bäst sedan när dottern blev några månader och rörde sig lite mer använde vi pampers active fit som var kanon bra då det är elastiska i sidorna och lätta att ta på när barnet rör sig mycket nu när hon går har vi libero eller pampers byxblöjor (tycker att där är libero lite bättre). är trots allt nöjd med både libero och pampers och båda funkar bra på våran dotter har dessutom provat ica, huggies och willys blöjor men tyckte inga av dem fungerade kändes hårda och osmidiga allihop.

Irma ska bli storasyster
  • rosakaninen

Libero känns mjukare och har bättre passform. Men på somrarna har bägge barnen fått värmeutslag på skinkorna av libero men inte av pampers. Kanske pampers "andas" bättre? Dessutom finns det ju andra bra blöjsorter, t.ex. ica:s.

• Microlys

Vi handlar inte på ICA speciellt ofta... det blir Hemköp för vår del. Men vi kommer nog att välja Libero. Verkar bra att det inte är någon lotion i dem och att de är tillverkade i Sverige t ex. Vi har fått blöjprover från både dem och Pampers och jag tycker Liberos "ser" bättre ut. Vi får se vad bebben tycker också, man får ju prova sig fram.

• Anna B

Liberos minsta (ej prematur) är mindre än Pampers minsta blöja, så vi bytte efter passform för att undvika läckage.

• Microlys

Jag köpte ett 92-pack Libero Baby Mini idag (3-6 kg) och hoppas att de ska passa. Är de för stora kan man ju köpa Baby Newborn (2-6 kg) i stället. De andra kommer ju till användning ändå lite senare!

• Havanna

När mina tvillingar var nyfödda var Libero helt klart mycket bättre i passform och så, men nu använder jag både Libero och Pampers (dom är 10,5 månader nu), mycket bättre resår på Pampers...

Svar på tråden Vilka blöjor är bäst?