• Enjoy life

Kan man göra egna vykort?

Sitter och funderar på julen... Tänkte göra egna vykort i datorn, men kan man ha "kartongaktigt" material i skrivaren?
    Eller ska jag gå till ett tryckeri? Vilket program använder man för att göra vykort, har ni några förslag?

• Svar på tråden Kan man göra egna vykort?
  • Annabel

vi har gjort egna kort förra julen och då använde vi  matt fotopapper.
    blev jättebra!

• jassikan

Jag gör egna julkort varje år. Använder ett 300 grams papper som jag lägger i bläckstråleskrivaren.
    Men det går inte med alla tjocka papper. Provade massor med papper innan jag hittade ett bra. Många papper eller ska jag säga pappark drar inte i sig bläcket, så det blir bara smetigt.

Just nu står det tyvärr still i hjärnan, kommer inte på vad det heter. Det finns hos flera bokhandlare och pappersbutiker.
    Det finns i massa olika färger, men jag brukar köra med vitt och sedan köra ut färg i form av bild eller liknande på hela.
    De ligger 10 ark i en förp. och de finns även en tunnare variant, och kuvert.

En skärmaskin är bra att ha också.

De flesta skrivartillverkare säger att man inte ska ha tjockt papper i skrivaren. Och visst har det hänt att skrivaren har bråkat någon enstaka gång, men det går oftast jättebra om man tar ett ark i taget.
    Peppar peppar... jag har inte haft sönder någon skrivare än så vitt jag vet. Och nu har jag gjort kort av olika slag i cirka 8-9 år.

Svar på tråden Kan man göra egna vykort?