• Maggis

Tandvärk och smärtlindring.

Har fått en djävulsk tandvärk i samband med en tandköttsinflammation bakom visdomstanden. Det gör förfärligt ont och sträcker sig nedåt halsen, upp mot örat och mot tungan. har svårt att svälja och därmed att äta; och jag mår illa om jag inte får i mig ordentligt (är i v 11).

Det enda i tablett väg jag kan ta är ju Panodil. Försöker också kyla med is. Men jag undrar om någon har något annat tips?
    Har för övrigt varit hos tandläkaren och fått klorhexidinlösning + gel att använda 2 ggr per dag men det tar ju ändå sin tid, antar jag, innan detta lägger sig.

• Svar på tråden Tandvärk och smärtlindring.
  • Lennica

Fick du inte Kåvepenin (penicillin) mot inflammationen???

Jag hade så under förra grav. då kunde jag ta Alvedon och när jag höll på att döööö av smärta och pratade med akuten så fick jag ta Ipren och fick även några Citodon utskrivna.

Men detta är starka mediciner som man egentligen inte bör ta alls under grav. och absolut inte utan inrådan av läkare.

Du måste också försöka få i dig något (en banan/yoggi eller dyl innan du tar någon medicin, annars kan du må väldigt illa och få kramp i magen)

Så blir det för j-igt, ring sjukvårdsupplysningen eller akuten och be om hjälp!

Lycka till och gå tillbaka till tandläkaren om det blir för hemskt.

• Anne80

Som de låter på din beskrivning så är kanske visdomstanden på väg upp?Och då kan de komma ner matrester i tandköttsfickan( vilket kan göra djävulskt ont) o då kan tandläkaren behöva spola rent med natriumklorid ett par ggr om han/hon inte redan har gjort det.
    Är du svullen om kinden kan du ju få pc också utskrivet.
    Annars är ju klorhexidin bra.
    Förstår att de är svårt att äta men du får försöka med flytande så länge tex.nyponsoppa el.blåbärsoppa.
    Jag hoppas att det går över snart annars tveka inte att ringa din tandläkare igen de finns där för att hjälpa dig.
    Lycka till!!!

• Maggis

Lennica;

Nej, han trodde det skulle räcka med renspolning och Corsodylsköljning och dito gel. Och det har det, litegrann. Har inte lika ont idag som igår men det är fortfarande jobbigt att äta. Dessutom smakar det så äckligt i munnen av Corsodylet så allt jag stoppar i mig blir påverkat av detta. Plus att det fortfarande gör ont att både öppna munnen, tugga och svälja.

Anne80;

Nej, visdomstanden är redan uppe. Jag har liksom en tandköttsflik som ligger an mot baksidan av tanden och dels så kommer det in matrester under den (och det gör verkligen djävulskt ont) och dels så tuggar jag mot den med tanden i överkäken.Nu har det varit mycket småätande pga illamåendet och smatidigt extra svårt att rengöra eftersom jag mår illa så fort tandborsten kommer för långt in. Och det i samband med att munslemhinnan ändras har framkallat det här.

Jag har fått ordination på att skölja och smeta på gel morgon och kväll i en vecka. Märker jag framåt torsdag att det inte bättrat sig dramatiskt så ringer jag honom igen. Överlag så känner jag mig så uppless på hela situationen; att inte få lite ro. Först kraftigt illamående i 6 veckor nu och som grädde på moset den här värken. Jag vill ju bara få må lite bra och känna mig någorlunda "med" Som det är nu så
    känner jag mig som en riktig skitmorsa som bara är "sjuk" och inte orkar busa med sonen.

Tack för era svar!

• mini79

Jag förstår precis hur jäkla ont det gör!!! Jag la på lite Corsodyl på tandtråden och drog ner den i fickan. Så hade jag även en liten (alltså bara som en liten spets) tandborste som jag gnuggade ner i fickan tills det började blöda. Efter några gånger så blev det betydligt bättre! Kämpa på, det går över!!!

• Maggis

mini79;

Ja, jag har också en sån där liten miniborste som jag kör med.Tycker, som sagt, att det hjälpt lite men upplever också kvällarna som värst. Känns som att det svullnar lite extra framåt dan...

Svar på tråden Tandvärk och smärtlindring.