• Jen76

Svar på progesteron test?

8,8 hade jag, och det togs efter ÄL. Visst låter det lågt? Någon som vet vad som "händer" nu?

Tack på förhand

• Svar på tråden Svar på progesteron test?
  • Cahela

när tog du testet?
    Jag har hört att det ska ligga mellan 20-90 för att man ska ha haft äl.
    Har du gått under ngn behandling?

• Rinjina

Jag var nyligen och tog samma test. Har inte fått svar än, men min gyn sa att allt som är över 13 är bra resultat. Få se då. Är det under fattar jag 0 för jag testade med stickor, som gav positivt utslag, plus att jag hade såna smärtor.

Förra gången jag tog progesteron fick jag svaret att det var lite dåliga värden. Exakt vilka värdena var fick jag aldrig veta dock, brydde mig inte i dom heller då (silly me!). Följden blev hur som helst att jag fick pergo utskrivet, och nu har jag käkat två gånger enkelkur. Nu ska jag ha uppehåll en månad och sen käka två kurer igen.

Lycka till!

• Cahela

ett utslag på äl-sticka behöver inte betyda att man får äl...
    tyvärr.
    det bästa är att få göra VUL inför äl och se om det är ngt på G så att man vet ung när man ska ha äl.
    Men sen beror det ju på hur regelbunden menscykel man har.

• Jen76

Jag tog det ett par dagar efter ÄL.

Hur går en pergo kur till? När äter man den? Vilken dag börjar man på?

• Cahela

vanligen så äter man dag 5-9 och sen gör man VUL kring dag 11-12 för att se om kroppen har svarat...
    en vecka efter beräknad ÄL ska man lämna blodprov för att ta ett nytt progvärde.

• Jen76

Är det vanligt att få pergo vid lågt prog.? VIlka biverkningar har den?

• Cahela

pergo ska skrivas ut av gyn efter att man gjort VUL och att mannens spermier kollats.
    Själv fick jag genomgå en spolning av äggledarna och se att det var fri passage innan jag började knapra.
    Biverkningarna är lite olika men huvudvärk är vanligast tror jag.
    Det är ju inte säkert du får ngr.
    Är ni under utredning?

Svar på tråden Svar på progesteron test?