Kopparspiral
Ngn som kan berätta för mig hur en kopparspiral funkar? Vet så mkt som att den är hormonfri vilket är precis vad jag är ute efter... men resten då?
Ngn som kan berätta för mig hur en kopparspiral funkar? Vet så mkt som att den är hormonfri vilket är precis vad jag är ute efter... men resten då?
För mig så var den gratis, BM satte in den på en gång.
Jag blödde i 1 vecka.
Inget sex, bad eller tampong på en vecka.
Den känns inte, och det är kopparämnet som dödar spermierna.
Du tar ut den efter ca 5 år.
Är det nåt mer man kan berätta?
Hmmm...bara fråga i så fall.
Precis som BrideOf Rocky säger.
Jag ha fortfarande jobbiga flytningar (satte in den 1/8).
Man kan välja att ha en som kan sitta i 5 år eller i 10 år.
Den dödar spermier o är även ett hinder för ägget, sitter ivägen så att ägget inte ska fastna
Jag satte in min kopparspiral idag, är enormt nyfiken på hur jag ska reagera på den.
Har använt p-piller i nästan 10 år och har tagit hormoner i hela mitt vuxna sexliv. Ska bli spännande att se hur jag upplever ägglossning, mens, sex etc utan hormoner i kroppen.
Är också spänd på hur mensen kommer att utveckla sig. Det verkar ju som om de flesta får riktligare blödningar samt ökade menssmärtor men det är många som inte får några problem alls.
Det viktigaste är ju att det är ett hormonfritt skydd.
Jag har haft tre olika kopparspiraler. Den första sattes in före jag fött barn och den gjorde att jag blödde mycket mer, hade mycket mer flytningar och mensverk. Den andra som sattes in 2 månader efter förlossningen var "obekväm" jag kände liksom av den och hade ont som den tidigare aldrig hade gjort. Fick blodiga flytningar oxå. Det visade sig att den satt fel och den byttes ut mot den jag har idag. (en som räcker i 5 år)Jag har mer mens (längre tid och mer blod) och ganska mycket flytningar, men det är det värt. Inga hormoner är den enda lösningen för mig tyvärr... Har dock nästan ingen mensverk längre...
En kompis till mig hade tänkt lägga in en kopparspiral, men efter att hennes gynekolog sagt att kopparspiralen fungerar som en slags miniabort, kopparspiralen söter ut eventeullt befruktade ägg, varje månad ångrade hon sig och valde hormonspiral i stället. Jag själv har alltid tänkt att jag skall sätta in en kopparspiral så småning om, men jag fick mig en tankeställare. Jag för min del skulle ALDRIG kunna göra en abort, då vill jag inte heller ha miniaborter varje månad.
Jag skriver anonymt då många i min omgivning bekanta, icke bekanta nyfikna sk bekantas bekanta finns här på fl och jag vill inte hänga ut mitt privat liv inför dem, skvallerkärringar...
Anonym,
Så har jag faktiskt inte sett på saken, en miniabort.
Antagligen så har jag väl inte förstått sambandet men det du skriver verkar ju vettigt.
Jag ser däremot inte spiralen som en miniabort, så saken berör inte mig på samma sätt, även om jag måste säga att denna info var ny för mig. Min bm nämnde ingentingom att även befruktade ägg stöts ut. (vet iofs inte hur jag hade tänkt mig att det fungerar, var mest nöjd över att slippa hormoner)
Men det måste kännas skönt att du fick denna information innan du satte in en spiral.
ojj e det verkligen typ en miniabort :(
asså ja har haft kopparspiralen i en vecka, men min barnmorska sa aldrig att det va som miniabort :(
nu får ja lite dåligt samvete :(
Anonym (lisa);
Ja, det känns ändå lite ruttet att inte ha blivit informerad om det. Eller är det vi som inte läst på ordentligt? Men näe, tycker nog att bm kan förklara läget lite bättre.
Nu hade det nog inte förändrat något för mig, men ändå... Vill ju ha koll på allt innan man bestämmer sig.
Eftersom jag inte får ta ngt typ av hormon så är det tyvärr inget val för min del, det får bli en kopparspiral eller kondom. Inte så svårt val då va?
Dock verkar det konstigt om man skulle bli gravid med en kopparsprial eftersom det lite högre upp står att det är kopparn som tar död på spermier... Just det där med koppar och spermier har jag hört talas om ngn annanstans och det är ju kanon om kopparn ser till så att de små rackarna inte lever och ser till att det blir ännu en bebis. Min lille är 12 veckor gammal och det är INTE läge med en ny graviditet just nu
Nej, när allt kommer omkring så är det ju ett bra skydd. Inte lika bra som tex p-piller men nästan. Men iofs, eftersom jag tar 1-2 piller utanför "tidtabellen" per månad så är ju inte det speciellt säkert det heller. Och spiral kontra kondom; mycket lätt val för min del.
MEN, som Anonym sa; att kopparspiral är som en miniabort skulle ju kunna vara ett mycket starkt argument mot.
Jag har inte riktigt greppat hur det fungerar, men men...
Ur p-piller.nu
"Kopparspiral förhindrar graviditet genom att koppar utsöndras i livmodern och försämrar miljön för äggcell och spermier. Av 100 kvinnor med kopparspiral blir mindre än 1 gravid under ett år. "
Är det det där med försämrad miljö för äggcell som betyder "miniabort"?