• Fräknig donna

Nytt jobb, ta tjänstledigt från nuvarande jobb?

Någon sa till mig att man får ta tjänsteledigt för att prova på ett nytt jobb, kan det verkligen stämma? Hur fungerar det?
    Finns det någon som kan berätta lite för mig om detta, kanske tom. har erfarenhet??

Jag är nu mammaledig men jobbar annars med ekonomi. Men nu har jag precis fått ett drömjobbs-erbjudande och dom vill att jag ska börja jobba i nov. Men jag är lite osäker, säga upp sig? skaffa barn nr två? ja...många frågor flyger runt i huvudet...

Please hjälp mig!

• Svar på tråden Nytt jobb, ta tjänstledigt från nuvarande jobb?
  • MSI

Tror inte det finns någon sådan rättighet utan det är upp till arbetsgivaren att besluta om.

• Gisse the one and only

Nej inga sådana rättigheter finns. Så det är upp till din arbetsgivare, nuvarande alltså.

• Carolina1979

På mitt jobb får man ta tjänstledigt max 6 månader för att prova på nytt jobb - efter det får man bestämma sig om man vill tillbaka till där man var eller fortsätta på sitt nya (och säga upp sig från det gamla).

• listo

Man kan alltid ansöka om tjänstledighet, men det är upp till arbetsgivaren att bevilja eller avslå ansökan.
    Arbetsgivaren måste alltid bevilja ansökan om föräldraledighet (en form av tjänstledighet) eller ledighet för studier, men i övriga fall är det som sagt olika vilka bedömningar man gör.

• Poena

Det är upp till arbetsgivarens goda vilja. Själv fick jag nej, men jag är inte så jätteledsen för att slippa dem ändå Får man en chans så tycker jag att man tar den, sen får man lösa ev. problem som kommer efter hand.

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Amlin

Det borde finnas reglerat i avtal om du har rätt till det. Ditt fack borde veta.

• MSI

Statligt tror jag man har rätt till tjänstledighet i 6 månader för att prova annan (statlig?) tjänst.

• Fräknig donna

Så jag bör ringa mitt fack, HTF och fråga vilka regler som gäller för mig som jobbar på bemannigsföretag?

Om jag får ta tjänstledigt, hur lägger man fram en sån grej för sin nuvarande chef?
    Det är så många fördelar med nya jobbet!
    *restiden blir 10min. istället för 1 timme!
    *MKT högre lön!
    *Roliga arbetsuppgifter!

Men jag är så rädd vad som händer om jag blir gravid innan provanställningen går ut (6mån)? osv... Ja, sånt som inte en kille behöver tänka på..phu!

• MSI

"Ja, sånt som inte en kille behöver tänka på..phu!"

Nej för en kille kan ju inte vara föräldraledig (och frånvarande ifrån jobbet) i precis samma omfattning som en kvinna... *sucka*

• Carolina1979
    MSI skrev 2006-08-28 20:33:24 följande:
    Statligt tror jag man har rätt till tjänstledighet i 6 månader för att prova annan (statlig?) tjänst.

Som statligt anställd har man rätt till tjänstledighet i 6 månader, även för tjänster som INTE är inom statlig myndighet.
  • MSI

Carolina1979: Ja du ser, till och med det.

• Fräknig donna

MSI,Det är möjligt att en kille kan vara det. Men han är inte den som graviditeten SYNS på fysiskt...Sen är det ju i 90% av fallen, oftast så att mannen tjänar mest i familjerna, så ibland finns det lixom inget annat val...

Poena, jo det kan jag nog, men vi hade tänkt att bli gravida inom 1år o 9 mån. för att behålla sgi..Men sen vet man ju aldrig om det blir som man tänkt sig

• listo

"Sen är det ju i 90% av fallen, oftast så att mannen tjänar mest i familjerna, så ibland finns det lixom inget annat val..."

Fast jag tjänar flera tusen mer i månaden än min man och det har ändå alltid varit en självklarhet att jag ska vara föräldraledig. Det tycks alltid funka för mammor som tjänar mer, men nästan aldrig för pappor...
    OT, sorry.

För övrigt så är de flesta arbetsgivare inte några svin, och du ska absolut inte förutsätta att du får kicken för att du blir gravid under provanställningen. En vettig arbetsgivare som anser att du är rätt person för jobbet ser också föräldraledigheten i ett större perspektiv och inser att den är en rätt liten del av ditt arbetsföra liv.

Svar på tråden Nytt jobb, ta tjänstledigt från nuvarande jobb?