• mina små kämpar

polisanmäla barn + skola

är det någon som gjort det ? idag blev det för mycket för min son efter en tids mobbing så jag fick gå ner och hämta han nu skall han inte tillbaks förrän det bli ändring där nu ikväll skriver jag anmälan till skolverket har hört att man kan polisanmäla skolan samt elever går det verkligen de är ju barn, tacksam om ni vill dela med er av eran erfarenhet

• Svar på tråden polisanmäla barn + skola
  • Nettis1975

Skolorna har som policy idag att anmäla allt våld som sker i skolan. Visst kan du göra en anmälan och polisen i sin tur skickar ärendet vidare till socialen. Det blir ju inga rättsliga slängar för detta, men familjen kontaktas av soc.

• Nettis1975

Tillägg. Anmäla skolan går inte om du nu inte anser att en viss anställd där begått tjänstefel. Fast då där det som sagt en person du anmäler och inte skolan. Tjänstefel anmäls inte till polis utan till skolverket.

• moppet

Jag skulle absolut polisanmäla barn. Blir så arg på att skolan verkar vara en egen sorts värld där brottsbalken tydligen inte gäller. Tex när man talar om att göra mobbing brottsligt. Det är redan brottsligt! Och jag tror inte man i det förslaget hade som avsikt att spärra in 9 åringar i fängelse, det blir väl socialen då som nu. Viktigt att sätta ner foten.

Egen erfarenhet: Min bror blev efter lite gruff knivstucken i handen av en i klassen. Detta hände på en lektion och det var många vitten. Lärare och rektor hotade honom (min bror som blev knivstucken alltså!) att om han anmälde det hela till polisen så skulle han inte få följa med på klassresan som skulle göras veckan efter, för då skulle det bli så dålig stämning på resan. Detta var i nian och båda var straffmyndiga. Jag gick själv och anmälde det hela så snart jag hörde talas och det, och anmälde även rektor och lärare för tjänstefel. Pojken blev dömd för misshandel, vad som hände med rektor/lärare vet jag inte. Troligen är dom kvar på sina tjänster som om inget hänt... Kan tillägga att i den skolans policy så står det också att man arbetar för att motverka våld osv, jo tjena!

Vad jag vill ha sagt är att man tyvärr får ta saken i egna händer för skolan verkar mer rädd om sitt rykte.

• hallon2

I världen/ samhället vi alla lever i finns regler och lagar som reglerar ... bryts det på någon punkt i skolan så Anmäl!
    Till Polisen - ditt barn ska inte acceptera en verklighet som vi vuxna inte skulle kunna leva i!!!
    Det finns nån slags utbredd acceptans att barn ska tåla mer än vuxna... Vidrigt!

• anna68

Jag tycker också att du ska polisanmäla plus anmäla skolan till skolverket. Vad har din pojke råkat ut för? Jag har också en nioårig pojke som inte har det bra i skolan, så jag vet precis hur du och han känner er. Hoppas det ordnar sig för er.

• mina små kämpar

ja andledningen till att jag vill anmäla skolan är att de nu i över 1 års tid bara i princip låtit min son mobbas utan att hjälpa honom, det blir bara värre och värre rektorn på skolan har begått en hel del fel enligt mig, hon säger att min son ej blir mobbad eftersom inte lärarna märker det, hon har vetat om sedan september förra året att min son haft problem men ej kontaktat mig hon sa till kuratorn innan sommaren att min son mådde bra och att allt var löst...... det var som värst då hon vägrar låta oss ha samtal med de bråkiga barnens föräldrar eftersom denna skola ej vill fokusera på det negativa, ja listan kan göras hur lång som helst min son har inga vänner och han blir retad hela tiden de säger tex horunge, idiot du är cp det är rätt åt dig att din pappa är död mm de slår han ibland på lektionerna har de börjat sitta och göra fuck you tecknet så fort fröken tittar bort det hela blir bara värre och värre, idag ringde min son mig han grät och jag sprang ner till skolan då har fröken samlat de pojkar + min son hon skäller på dem alla, det hela hade tydligen gått till så att min son gick till gungorna på skolgården där dessa pojkar var direkt så hade 3 st börjat skrika till min son ditt runk hål röv hål idiot mm min son svarade då genom att kalla 1 kille dvärg då dyker fröken upp och skäller på min son eftersom han sa dvärg, det är först nu han börjat svara tillbaka jag har sakt att det är ok men att han aldrig får börja att säga något han blev jättelessen så jag tog med han därifrån bara

anna68 det står en del i min blogg

• zofy

läste din blogg och blev så arg och ledsen.

Jag säger som de andra anmäl - detta måste ju få ett slut och skolan verkar ju så flatat att man knappt tror det är sant!

berätta gärna hur det går!

• anna68

Å, herregud...vad arg och ledsen jag blir när jag läser din blogg...Polisanmäl de barn som gör detta, anmäl skolan till Skolverket, ta kontakt med politikerna och tjänstemännen som är chef över rektorn, gå ut i lokaltidningen om du orkar...Så som din son har det ska INGEN behöva ha det! Jag lider med dig och din pojke, och hoppas verkligen att det blir bättre för honom snart.

• Kärnhuset

Begär att skolan tar in hjälp utifrån. Det är lärarna som behöver hjälp för de kan uppenbarnligen inte klara av detta själva!

Svar på tråden polisanmäla barn + skola