Hälsporre? Det för f-bannat ont!!!
Har så ont i foten att jag knappt kan stödja på den. Det sitter i hälen och värker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kan det vara hälporre? vAd gör man åt det?
Har så ont i foten att jag knappt kan stödja på den. Det sitter i hälen och värker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kan det vara hälporre? vAd gör man åt det?
Om det är hälsporre gäller det att avlasta ömma punkten (färdiga ilägg finns i välsort sportbutiker) Om man inte är gravid kan man smörja med antiinfl gel (typ Zon) efter som det beror på en seninfl i infästningen i hälbenets undersida.
Är det bara ena foten som värker? Annars är vi ganska många här på FL som har ont i fötterna nu efter förlossningen. Det gör alltså ont att gå på hela foten speciellt när jag kliver upp från sängen/soffan efter ha vilat fötterna. Det brukar kännas bättre efter att jag har varit uppe och gått en del.
Är det bara ena foten är det säkert hälsporre och då följer du Barbasöts tips. Den andra värken vet vi inte hur vi ska bli av med, men det verkar vara så att den går över av sig självt efter ett antal månader.....
gör det ondare på morgonen, när du vilat hälen över natten? kan du hitta en speciell öm punkt i mitten av hälen? isåfall är det säkert hälsporre, eller rättare sagt inflammationen som ger upphov till hälsporre om det förblir obehandlat. barbasöts tips om zon och inlägg i skorna är bra, men du bör också undvika att gå för mycket och vila ofta med fötterna i högläge. dessutom bör du ha riktigt bekväma skor med bra sula. blir det värre eller inte går över på länge skulle jag försöka få kortisonspruta hos läkare, för att få det att läka ut.
jag hade hälsporre (inflammationen) i båda fötterna i tre år innan det till slut gick över. innan jag fattade vad det var och sökte hjälp var det så inflammerat och gjorde så ont att jag inte klarade av att ta sprutorna, så det fick läka ut av sej själv med metoderna ovan... och det var inte så kul. så vänta inte för länge med att söka hjälp om det inte går över!