• Rastafairy

vad köper man när man storhandlar?

Är helt lost ser att många "storhandlar" mat mm och ja undrar hur vad o vart ni handlar? Storhandlar ni bara en gång i månaden?

Själv så måste ja handla en gång i veckan (kött fisk o tillbehör till maträtterna ja planerar i veckoslutet) och säkert någon gång mitt i veckan med för att mjölken eller mackorna tar slut..

vad gör ja för fel?

• Svar på tråden vad köper man när man storhandlar?
  • robronja

man proppar frysen full med varor typ köttfärs som man fryser in i små påsar, frys bröd typ rostebröd går utmärkt att rosta fryst...barnen brukar tycka om rostat bröd med ju!! mjölk o färskvaror handlar man ju en gång i veckan (iaf jag).. willys brukar ha bra priser

• Rastafairy

jo men ni handlar alltså mat för hela månaden då på ett tillfälle? hur vet ni va ni skall göra för mat då varje dag.ni kan ju omöjligt göra en matlista med trettio maträtter :D

hur många paket köttfärs?

• Mumin

Jag är precis likadan som du. Jag tror att många fyller frysen, har kanske till och med en extra frys. Det gör inte vi, vi har ganska lite frysutrymme av den enkla anledningen att vi bara glömmer bort vad där finns....

Jag tror inte att man förlorar så jättemycket pengar på att inte storhandla. I alla fall inte vi, eftersom vi alltid förköper oss och handlar onödiga grejer när vi försöker storhandla.

After all... tomorrow is another day.
  • Lenao

Man gör matlistor och planerar för hela månaden, och då får man efter den planeringen skriva sina matlistor.

Har en väninna som fryser i princip allt, både ost och mjölk som ska förbrukas av deras 5-personersfamilj. Brödet bakar de själva varje helg som då räcker hela veckan.

Så hur mycket köttfärs du ska köpa får du räkna ut efter vad du ska laga till för maträtter.

Helger brukar vara bra stunder att sätta sig ner tillsammans och planera.

• robronja

haha det e sant... brukar nog storhandla 2 ggr i månaden.. typ 2 kilo köttfärs eller nått..falukorv e bra med med.. köper nån vara som e bra att variera måltiderna med

ex falukorv..stroganoff, ugnstekt, skivad o stekt etc

köttfärssås, pannbiff, tacos, lasagne mm...

• HeddaBigBum

För oss blir det ofta att vi proppar frysen med samma gamla vanliga grejer varje gång vi storhandlar. Fryst kyckling, fryst lax/fisk,fiskpinnar, falukorv, färs, ärtsoppa, bruna bönor, varmkorv, bröd, frusna grönsaker, frusen frukt...

mjölk och färska grönsaker/frukt köper vi ju oftare.

Inte går man med en lista på 30 maträtter, så är det någon speciell kycklingrätt vi känner för att testa, men vi har inte creme fraiche, ja men då får vi ta en promenad till konsum eller ica.

• robronja

färskvaror ex mjölk, ägg o sånt som ej går att frysa...

• PandaMamma

Vi handlar för två veckor när vi handlar vilket blir en hel del, se kan vi ändå nån gång under veckan efter behöva handla mjölk, frukt och lite färska grönsaker.

Färskvaror är allt som "bara" håller några dagar, alltså inte ris, pasta, frysmat utan mer mjölk och frukt.

Vi gör en matplanering (i Excel) för två veckor, middagar, grönsakstillbehör, skriver ut recept eller hänvisar till kokbok om det behövs, viktigt att komma ihåg lunch, frukost, blöjor etc men har man en gång gjort en lista så kan man återanvända den. Sen handlar vi och utgår under veckorna från lista, gör nån avvikelse för att vi känner för det, träffar vänner eller kanske ska bort men det fungerar bra och vi handlar max 4ggr/månad varav två gånger är det MYCKET. Men vi äter nog mycket...just nu är en av oss föräldrarledig och hela familjen älskar frukt och grönsaker.

Så svårt är det inte att göra en lista med middag/lunch för några veckor, man får in vanan och vi har oftast 3-4 helt nya maträtter varje vecka, tex Jambalaya, nån ny köttgryta, stekt ris eller kyckling i lergryta. Jag läser AlltOmMat varje vecka, gillar GI-recept och surfar mycket på Tasteline och även min sambo är ganska förtjust i mat så det blir ganska lätt.

• marlene23

vi köper allt vi kommer på som är ingedienser till maträtter vi gillar..
    vi storhandlar kött för 30 dagar (äter inte alltid kött, men det är bra att täcka upp hela månaden ändå)+ fiskpinnar, torskblock, köttbullar, falukorv.. osv
    Konserver. typ majs, tonfisk.. osv
    Pasta, Potatis, ris, lasagneplattor, tortellini.. osv
    smör, margarin, 2,2 kg ost, pålägg, storpack ägg.. osv
    morötter, lök av olika slag, purjolök,
    frysgrönsaker, typ broccoli, ärtor.. osv
    saft, läsk, juice, citron på flaska
    och mycket mer..
    och så handlar vi toapapper och alla andra hushålls/hygienartiklar samtidigt!

Svar på tråden vad köper man när man storhandlar?