• Lorina

Någon mer med kotföskjutning??

Undrar om det finns fler som har kotförskjutning och /eller degenerativa förändringar på ryggkotorna????

Jag har en kotförskjutning på 6 mm på L 5 kotan och förslitningstecken på L4 - L5.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-22 23:21:50:
    Jag har nått som heter Spondylolistes. Här kan du läsa om det: www.ryfs.nu/spondy.asp och här: www.4s.nu/patientinfo_degenerativ.htm

• Svar på tråden Någon mer med kotföskjutning??
  • Lorina

Hoho, ingen? känner mig lite ensam

• Lorina

Ojdå är jag helt ensam med denna åkomma eller??

• 4barns mamma

hmm.... jag vet inte vad det är jag har om detr nu är något men jag har dragits med smärta i rygg och axlar samt nacke i nästan 15 år och nu sedan några år har lederna börjat värka och bränna... Har gjort en REMA-prov men det visade negativt enligt den läkaren jag fick träffa då som var lite yngre än mig själv...

Så det jag vill säga är att jag kan förstå om du har ont... jag tycker att jag har ett h*vete vissa dagar

• Lindisen1

Jag har flera degenererade diskar. Är opererad i mars förra året på L5-S1, men operationen har tyvärr inte gått bra, så jag ska stelopereras den 14/9 nu.

Ska du också opereras, eller genomgår du någon behandling?

• Lorina

Jag vet tyvärr inte vad som kommer att hända jag är uppsatt på väntelista till ortopeden och där är det 9 -14 månaders väntetid Jag går hos sjukgymnast, och vi ska börja med vattengympa. Jag fick veta detta i slutet av maj, lite som en chock! Varför gick inte din op bra (Lindisen 1)? Vi kan "prata" i min gästbok om du inte vill ta det här.

• mmian

Jag har en liten kotförskjutning, väntar på utredning på den. Kota i bröstryggen som skadats efter trafikolycka i november-o5 där jag även drog på mig en whipashskada med WAD3. Har hemskt ont i ryggen men mer i nacken ändå, är ganska trött på alla tabletter men orkar inte ta mig ur sängen utan. Vad göra? Har ni provat några behandlingar som ni kan rekommendera?

• Lorina

mmian: Du tar tabletter för att komma ur sängen och jag för att komma i Nä skämt o sido så kan jag inte sova utan sömnmedel Lite jobbigt då man ändå käkar en massa tabletter. Hur lite förskjutning har du??
    Jag har inga förslag angående behandling då jag går hos min sjukgymnast och han ansåg att jag var i för dåligt skick (innan sommaren) för träning och jag fick bara avslappningsövningar. Men jag ska börja med vattengympa, vi får väl se hur det går.

Va hos min läkare idag för längre sjukskrivning, han tar 1 månad i tagen och nu fråga jag honom om han tror att smärtan bara försvinner av sig självt? Vet ni vad han svara?..
    Ja ryggont brukar ju ge med sig!!!!
    Jaha sa ja men kotförskjutningen försvinner väl i alla fall inte av sig självt?
    Nä, sa han men enligt röntgen så har du ju inte så stora skador!!!!!!
    Nähä, så en förskjutning på 6 mm är inte så mycket då?
    Då börja han leta i journalen och säger:
    Det kan ju inte jag avgöra utan det får ju en ortoped göra.!!!!!!!!

Nä jag blir knäpp, han vet ju inte vad han säger och han kan inte så bra svenska så han missförstår vad man säger osv. Han skulle i alla fall prata med ortopeden, så vi hoppas det händer nått snart. Funderar på att byta familjeläkare sen.

• mmian

Exakt, det är ingen som vill avgöra hur stor min är heller så väntar på tid för det... Jag äter också sömntabletter Tabletter för allt känns det som, synd, jag som alltid varit en icketablettmänniska tidigare Har också bara avslappningsövningar och så får jag massage runt om för att lösa spänningar, gör ont så in i ... men det är bättre någon dag efter så det är bara att försöka stå ut. Vad tar du för tabletter för att somna?

• mmian

Och ja, du borde byta familjeläkare om ni inte kan kommunicera, det är ju absolut värdelöst!

• Lorina

mmian: Jag var oxå en icketablett människa förut, men nu äter man ju för allt Jag har Propavan till natten och på kvällen tar jag även Lyrica och Orudis och dagtid Dexofen. Jag försöker klara mig utan Dexofenen men ibland går det bara inte utan
    Vad tar du?

Byta läkare gör jag om det inte kommer nån vart men väntar ett tag till.

Svar på tråden Någon mer med kotföskjutning??