• Marcus pappa

    Vi bär alla skuld till det som hände på Söderstadion igår

    Nu förväntar sig nog många här något hånfullt eller liknade. Men det handlar inte om det, det handlar om något helt annat. För något år sedan skrev jag på annan plats om ett bråk under en AIK-match. Det jag då tog upp är lika aktuellt idag.

    Bråken och det som skedde på Söderstadion igår är lika tragiskt som undvikligt om man sätter in rätt åtgärder. Jag är normalt sett emot allt vad kollektiv skuld heter, men extrema fall leder till undantag från regler. Jag tror inte någon Hammarbyare eller Djurgårdare är nöjd idag. Båda våra klackar har på olika sätt skämt ut sig, något som gör att båda våra lag kan komma att drabbas.

    Vi är alla på ett sätt medskyldiga till det som händer. Nu är vi inne på den kollektiva skulden jag pratade om. Den handlar om den stora massan, de som aldrig skulle få för sig att bråka eller slåss i samband med idrott. Men som tror sig ha rätten att, bara för att de löst biljett, kunna skrika och ropa vad som helst. Ord som fitta, hora, negerjävel och du ska dö, skulle aldrig accepteras av samhället i stort så varför accepteras det på en idrottsläktare? Alla om på ett eller annat sätt bidragit till hets och hat bör tänka efter. Självklart har dessa hetsningar en del i att våldsammare element tar till våld. På samma sätt som bristen på kraftfullt avståndstagande är en tyst medgivelse till våldet är hat ett hetsen detsamma.

    Fotboll skall inte handla om hets eller hat utan om att stödja sitt lag. Stödja genom sånger, uppmuntran och tydligt stöd. Att hata, hota och avsky en motståndare gör inte saken bättre. Jag bär själv en stor skuld då jag har sjungit hatsånger och ropat saker till domare och motståndare som jag idag skäms och ångrar starkt. Jag vet att jag här inne ibland tappar fattningen och går till över drift något jag verkligen ångrar idag.

    Det här är inte samhällets problem, inte i första hand i alla fall. Det är Hammarbys, Djurgårdens och fotbollens problem. Klubbarna bär ett stort ansvar, så även deras supporterorganisationer. Bajen Fans och JK måste kraftfullt gå ut och fördöma det som sker, alla handlingar förknippade med våld måste fördömas och aldrig anses vara sunda reaktioner på besvikelse. Självklart förstår jag att fans till lag kan uppleva uppgivenhet och besvikelse, men att ta till våld vad skälet än må vara är aldrig, jag upprepar ALDRIG rätt. Ord som beklagligt och tråkigt har använts lite för ofta. Det är inte beklagligt eller tråkigt, det är en jävla skandal och en förbannad skam för alla som säger sig älska fotboll. Det går dessutom att komma åt dessa individer som ligger bakom detta. Ofta är de kända av folk i klacken eller till och med inom klubben. Så det är bara att jaga fram dem, döm dem som är skyldiga och stäng av dem från all fotboll på livstid.

    Tillsammans kan alla vi som älskar fotboll förändra detta destruktiva beteende som nu åter dykt upp på våra arenor. Tillsammans kan vi återinföra respekt och gott uppförande på våra läktare, tillsammans kan vi rädda fotbollen och idrotten. Men det kräver krafttag och det kräver dem nu!

    Ps: Heder åt de ledare, spelare, funktionärer och andra Hammarbyare som försökte stoppa dräggen igår.

  • Svar på tråden Vi bär alla skuld till det som hände på Söderstadion igår
  • Paparauk

    *suck* Kristen på senare dar. Du tar ju nte i lite heller.

    "Fotboll skall inte handla om hets eller hat utan om att stödja sitt lag. Stödja genom sånger, uppmuntran och tydligt stöd. Att hata, hota och avsky en motståndare gör inte saken bättre. Jag bär själv en stor skuld då jag har sjungit hatsånger och ropat saker till domare och motståndare som jag idag skäms och ångrar starkt. Jag vet att jag här inne ibland tappar fattningen och går till över drift något jag verkligen ångrar idag"

  • LeGrandAndy

    Big up till dig marcuspappa.

    Vi har hetsat mot varandra och det känns ju oerhört fånigt en dag som denna. Visst handlar mycket av den "supporterkultur" jag(och även du tror jag) tillhör mycket om att tjafsa, men alltid med glimten i ögat. Bra skrivet!

    Vi älskar fotboll!
    Låt oss fortsätta med det!

  • Da Igor

    Haha...det är ju bara en sport... ;) Vissa individer behöver ett forum för att kanalisera sin ilska och känna gemenskap tror jag...fotbollshuligan, släppa ut minkar, extrem åt något politiskt håll, djurens rätt, kottens vänner vad som helst egentlligen...något yttre som tjänar någon inre drift/längtan hos dig...trötta/yra tankar från Igor i natten...

  • The Man

    Personligen blir jag heligt förba**ad när jag hör om sånt här.

    Om t ex motorsporten/olika motorevenemang hade krävt lika mycket resurser i form av t ex polisiära insatser som fotboll och hockey gör skulle de/den sporten/evenemanget inte tillåtas att genomföras. MEN, när det gäller fotboll/hockey så är det visst "nåt heligt" som man kan lägga hur mycket skattemedel på som helst för att det ska få genomföras! FY F*N!!!!!!

    Högriskmatcher skulle bara tillåtas att spelas på hemlig tidpunkt och på hemlig plats. Den som kom närmare evenemanget än 200 meter skulle avvisas/avlägsnas jml PL §13.

    Detta skulle fortgå tills huliganerna tagit sitt förnuft till fånga.

  • Marcus pappa

    LeGrandAndy: Det känns verkligen fånigt så som vi höll på, samtidigt är det ju som du säger. Vi vet skillnaden mellan att hetsa med glimten i ögat och att gå över gränsen. Det är trist att derbyt skulle sluta så. Jag gick från att vara så nöjd över Djurgårdens 3-0 till att bli besviken.

    Båda klubbarna bör få straff, Djurgården bör få böter och en match utan publik, Hammarby bör få böter och två matcher utan publik. Sedan är det mest rättvist att DIF får vinna med 3-0. Jag hoppas inget av laget får poängavdrag, det är fel då det kan börja uttnyttjas av fans i Sverige. Det skulle ju vara lätt för "fans" att storma ett annat lags hemmamatch bara för att "hjälpa" sitt lag genom att ge det första laget poängavdrag.

    Da Igor: Jag förstår vart du vill komma och delvis har du rätt.

    The Man: Det är ju som att förbjuda publik på rallytävlingar varje gång det sker en dödsolycka. Det finns bättre sätt, som att porta huliganerna på alla allsvenska arenor och sedan inför fotoid för att se matchen. Meckigt jag visst men något måste göras.

  • Nillzon

    The Man: Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv, är en stor motorsportfan sedan jag kunde krypa. Medlem i den lokala motorklubben (innan jag flyttade) och vet hur svårt det är att få ordna ett litet sketet rally KM.
    Hur är det, tar polisen betalt för sina tjänster i såna här sammanhang? Om inte, så får de spela liknande matcher publikfritt. Enkelt.

  • Marcus pappa

    Nilzon och The Man: Enligt fördomar dra inte motorsport lika mycket publik som fotboll, därför behandlas det sämre. Sedan ser man att tex STCC och Speedway dra stora massor, hur det är med rally vet jag inte. Men media fokuserar inte lika mycket på dessa idrotter, därför kommer de i andra hand.

  • Nillzon

    Marcus pappa:Rally drar massor av folk, kolla på vår VM tävling, svenska rallyt. Inte ovanligt med publiksiffror på 200000-300000.Hur många derbyn i fotboll behövs för att komma upp i de siffrorna? Därmed inte sagt att rally är gratis ifrån "ordningsmaktens" sida, men enligt mitt tycke så används resurserna till mer... kreativa uppgifter, i brist på bättre ord.
    Såsom trafikövervakning osv.

Svar på tråden Vi bär alla skuld till det som hände på Söderstadion igår