• Åke Vilse

Vilket förbränner mest kalorier?

Att gå en rask promenad -ej jogga, eller att trampa på cykel samma tid? Jag när jag cyklar brukar få upp ett högre flås än om jag går.

Inte samma sträcka utan samma tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-29 08:03:24:
    Jag ska inte jogga eller springa!
    Jag ska gå eller sätta mig på min motionscykel!

• Svar på tråden Vilket förbränner mest kalorier?
  • alarik82

vad jag förstår så bränner de mest om du går ut å går i rask takt än å joggar, för joggar du binder du mer muskler

• Åke Vilse

Men nu var inte jogga ett alternativ utan det är mellan att gå eller att cykla.

• Nettan73

Jag tror det är så att man förbränner i stort sett lika mycket energi/ kalorier genom att förflytta sig en viss sträcka, dvs att gå, springa eller cykla en km ger samma förbränning.

Om du cyklar rör du dig en längre sträcka än om du går samma tid, och förbränner alltså mer energi..

• Åke Vilse

Det är ex 30-40 min jag undrare över. Inte km.

• saraseal

du förbränner mest kalorier om du ligger på en jämn nivå, alltså om du går i rask och jämn takt för du upp en bättre förbränning än om du springer i intervaller eller löper ojämt. det bästa är sk powerwalk, gärna med stavar

• Elli47

Kollade snabbt på Aftonbladets viktklubb och jämförde mellan 30 min gå tufft eller cykla tufft 30 min och cyklingen förbränner nästan dubbelt så mycket.

• dexterswife

Vanlig promenad 5 kcal/min
    Snabb promenad 8 kcal per minut
    Cykling 11 kcal per minut

Man använder större muskelgrupper vid cykling, därför kräver det mer energi.

• Nettan73

Åke vilse - ja, och jag har svarat på tidsfaktorn oxå, men den princip som finns att tillgå när det gäller energiförbränning är sträcka och inte tid. Jag förutsätter att du rör dig en längre sträcka per cykel än per fots - det stämmer väl..?

• PeggyLee

Jisses här var det många bud...
    Är det ingen som vet säkert???

• arianne03

www.kroppskoll.se, där kan man kolla hur mycket olika aktiviteter förbränner per tidsenhet (finns också skala på gående/springande, dvs från gå lugnt till tokspringa) ;)

• lillpurra

Om man ska gå efter vad viktklubben skriver så bränner man fler kalorier om man simmar;
    Gå medel förbränner 168 kalorier på 30 min
    Löpning medel förbränner 294 kalorier på 30 min
    Cyckling medel förbränner 294 kalorier på 30 min
    Simma medel förbränner 399 kalorier på 30 minuter

Dessa siffror är från viktklubb.se

lycka till

Svar på tråden Vilket förbränner mest kalorier?