• fritzie76

Är detta sant?

Vi har kompisar som köpt hus och nu ska renovera om badrummen. Där är nu våtrumstapet och de ska nu ha kakel och klinker.

När de pratade med hantverkaren så sa han att när man sätter kakel på väggar där det varit våtrumstapet så måste man förstärka väggarna för annars håller inte de. Detta skulle bli ganska dyrt så han rekommenderade de att sätta ny våtrumstapet istället.

Jag har aldrig hört att så är fallet innan så jag undrar om detta stämmer? Är det alltid så?

• Svar på tråden Är detta sant?
  • Åke Vilse

De kanske skulle fästa kaklet utanpå tapeten?

Hur det ser ut bakom vet man ju inte föräns man har brutit upp och kollat

• Elfan

Inte alltid - beror på hur väggen är gjord och det vet man kanske inte förrens man har kikat som Åke Vilse säger. Vi bor i ett gammalt hus och kan inte sätta kakel/klinker i vårt badrum dels för att väggarna måste förstärkas först, dels för att huset ständigt rör sig så det är inte säkert det blir bra ändå. Så jag tror nog att det kan stämma.

• Emmys

Det beroe som elfan säger på, jag jobbar på ett byggföretag och det som spelar roll är hur väggarna är uppbyggda. Om det är tex enkelgips så håller inte det för kakel men om det är dubbelgips med tillräkligt reglat bakom så går det bra. Sedan tror jag att han menar all som ska va under kaklet. Det ska vara fuktspärrar och primers som kostar skjortan, kanske var sådant han tänkte på?

• VinTiff

Det är klart att det är så är det bara en gipsvägg som tapeten suttit på så kan man ju enkelt räkna ut att tyngden från alla kakelplattor skulle få hela väggen att rasa...jag vet jag har samma problem...

• VinTiff

Men som Emmys sa så måste jag kolla upp för kanske kanske så kan vi ju ha dubbelgips och reglat...

Man ska inte alltid lita på andra såsom, besiktningsmän och byggarbetare... hmm ;)

• Pyretsmamma

När vi gjorde vid i vår dusch, satt där våtrumstapet innan... Vi ryckte ner allt och drog upp mattan, lät det stå och torka upp i en månad ungefär, sen satte vi fuktspärr och så var det bara att kakla...

• Redbit

När jag lät renovera om badrummet i mitt förra hem började vi med att riva bort våtrumstapet och de gamla tunna gipsskivorna (som delvis var fuktskadade). Efter att ha konstaterat att det inte fanns ngt fuktproblem bakom satte vi själva upp nya, dubbla gipsskivor vilket hantverkaren sedan tyckte var helt OK att kakla på.

• Tatcha

Dubbel gip är ett krav när man kaklar, och jag skulle tro att ni nedast har enkel gips om det sitter våtrumstapet där sedan tidigare. Visst blir det lite dyrare, men det är ju inte den största kostnaden när man gör om ett badrum.

• fritzie76

Kan man på något sätt själv ta reda på om det är enkelgips eller dubbelgips?
    Jag tror inte att hantverkaren har varit och tittat på deras badrum utan de har bara varit i kontakt med honom per telefon och då sa han direkt att hus som var byggda på 90-talet och äldre bara har enkelgips och måste reglas om och med dubbelgips.

• Hannah76

Vi var tvugna att förstärka väggarna närvi gjorde om i badrummet. Säger egentligen sig självt att är det gipsväggar så klarar de inte av tyngden från kaklet. Visst blir det lite dyrare, men när det gäller våtrum så tycker jag att det är bättre att ta det säkra före det osäkra, fatta vad dyrt det blir om något händer och du inte gjort allt korrekt..

Svar på tråden Är detta sant?