• Mi corazón

Starta internetbutik!

Jag och sambon har planer på att starta eget. Eftersom vi båda jobbar heltid så tänkte vi mjukstarta lite. Vår plan är att starta en internetbutik.

-Hur går man tillväga?
    -Måste man hyra en "butik" via nätet eller kan man lösa det
    via en vanlig hemsida?
    -Hur gör man för att hitta produkter? eller tillverkare?
    -Vart kan man marknadsföra sig?
    -Hur gör man med frakt? skall man ha något avtal med posten?

Alla med erfarenheter dela gärna med er.

• Svar på tråden Starta internetbutik!
  • piff å puff

Puffar lite, jag vill också veta

• Alvi

Tjabba!
    Vi har en liten webshop, som vi köpte "färdig", dvs, den hade redan funnits ett tag, det var inte vi som startade den.

Tillväga - man pratar med Skatteverket (eller Skattemyndigheten... Eller är det samma...? Hmm, det var min man som ordnade allt med papprerna.. )
    MAssa papper ska man fylla i iallafall, och man måste få organisatonsnummer för att få beställa (oftast) från grossister.

Det räcker med en vanlig hemsida, vi har det, och vårt lager i gästrummet....

För att hitta produkter så surfar man på nätet... Surfar, surfar, surfar, går in på olika hemsidor och klickar sig vidare via länkar, det är det roligaste i kråksången...!

Man marknadsför sig där det passar. Vi säljer saker för småbarnsföräldrar och ammande, och jag har satt upp lappar på MVC och BVC bland annat.

Vi kör vanlig brevfrakt, det funkar fint, inget avtal behövs. Men det beror ju på storleken tror jag... ska man sälja datorer måste man kanske ha nåt maffigare...

• Mi corazón

Tack för svaret Sisu.

En annan fråga...hur blir egentligen gensvaret när man startar en internet-butik. För mig känns det som att det kommer ta lång tid innan någon kommer att köpa något. Självklart beror det på vad man har för produkter.

• Alvi

Ja, alltså, jag hade aldrig köpt shopen om det inte vore så att den redan var etablerad. Så lat och feg är jag... men det gäller ju att ha lite special-grejer... bra priser eller bra produkter...

Är jättenyfiken på vad du tänker på!

• Mi corazón

Jag har så många ideér så jag skall försöka kladda ner lite och välja ut den som verkar troligast.

• Mi corazón

puffar upp lite.

Vill höra om flera erfarenheter!!!

• Elfan

Viktigast är nog att ha en bra affärsidé och gärna en liten kundkrets. Det finns massor med internetbutiker så det gäller att på något sätt profilera sig och kunna erbjuda något som kunderna vill ha.

Att hyra e-butik eller ej är nog en smaksak. För egen del så nöjer vi oss med en hemsida inklusive ett beställningsformulär. Hittills funkar det bra men vi håller på att titta på någon form av e-butikslösning.

När det gäller kontakter med leverantörer/grossister så kräver de flesta F-skattesedel. Ett tips är att besöka mässor för att få ett hum om vad som finns på marknaden. Vi tänkte besöka Formex nu till helgen just för att kolla priser & utbud samt få inspiration för att utveckla sortimentet.

• Mi corazón

Tack för tipset Elfan.

Det kanske är smidigast att börja med en enklare variant av hemsida...sen om det går bra kanske man kan uppgradera till en e-butik.

• anezka

jag har en e-handel och har enbart ett webbhotel och sen så kör vi med os comers funkar jättebra billigt betalar ca 400 kr inkl moms per år men mycket jobb i början att lära sig nya saker och fixa och trixa men klart värt det till en början, dom som har färdiga e-handel shopar tar otroligt mycket pengar för det och det är inte värt det om man har en liten rörelse. ska ni börja med en mjukstart och inte räknar med att gå över säg 50.000 per år "kan inte exakta summan" så går det att ha en hobbyverksamhet annars om ni ska sköta ett företag inkl jobb så ska man ha FA-skatt.

• anezka

jag har annonser i bröllopstidningar och bvc och mvc och även på blocket, blocket har dragit hyffsat mycket kunder för min del och sen är det ju rycktet är ni bra så rekomenderar folk som handlat av er till sina vänner

• Elfan

För övrigt tror jag på att ta reda på så mycket som möjligt om att starta eget, marknaden, kunderna, produkterna, hur man ska hantera sin bokföring och logistik osv. Finns mycket bra info på skatteverket.se och almi.se samt ett antal forum på nätet. Det finns ju ingen anledning att göra samma misstag som andra redan gjort när man istället kan göra egna...

• Mi corazón

jag har en fördel....jag arbetar i dag som ekonom. Så jag har lite gratis i och med det, dvs allt med bokföring, moms och skatter. Sen så startade jag en enskild firma i april 2005, då jag lärde mig en massa. Men nu blir det nog ett handelsbolag.

Svar på tråden Starta internetbutik!