• Pysmys

Känns overkligt...

Hej! Har kikat runt en massa här på forumet å jag tänkte att jag kunde lägga in ett eget inlägg istället...

Har fått ångest/ångest attacker/panikattacker...

Har mått lite dåligt en tid och har tidigare ätit Citalopram som har hjälpt ganska bra.. Har haft ett uppehåll, men började med tabletterna igen för några veckor sen..

Jag studerar till läkemedelsoperatör och var nere på skolan i torsdags.. Var i skolan i 20 minuter tror jag innan jag bokstavligen sprang ut därifrån med andan i halsen! Fick en sån äcklig ångestattack! Skyndade mig t VC å fick komma in i ett litet rum med en kurator tills jag lugnat ner mig.. Samma sak hände i fredags när jag var i en affär.. Allt omkring mig blev plötsligt jättestort och jag kände mig liten som ett lillfinger.. Igår var jag hos läkaren och fick utskrivet: Paroxetin som ska kombineras med Attarax...

Nån som ätit Paroxetin??

Attarax är jag bekant med men inte den andra tabletten...

Tacksam för alla svar och kommentarer!!

Mvh, Tess..

• Svar på tråden Känns overkligt...
  • bobolina

Hej!

Har själv lidit av ångest o panikattacker. Men jag tränade bort dem. Jag tror det handlar om att övervinna rädslan. Att bestämma sig för att inte låta det kontrolera ditt liv. Titta på din sitiuation: är det mkt just nu? Krav kanske ifrån omgivning, ställer du för stora krav på dig själv? Har det hänt något i ditt liv som var jobbigt..Red ut allt ifrån början ..

Carpe diem

• Nudeln

hej, jo jag äter paroxetin, och känner igen din situation. för mig har det hjälpt.

• Anonym (paroxetin)

Hej!
    Jag har ätit Paroxerin under 4-5mån sen slutade jag för jag ville bli gravid.
    Det jag kan berätta är att jag haft PÅ och social fobi sen 17 års ålder, är nu 29. Jag har hankat mej fram med bättre och sämre perioder varvat med terapi. Tills i januari -06 så orkade jag inte mer och bubblan brast. Jag bad om ev medicin för jag orkade inte kämpa längre på egen kraft. Jag fick utskrivet Paroxetin, läkaren frågade om jag var självmordsbenägen vilket jag ABSOLUT inte är. OM du är det så måste du tala om det för din läkare. Anledningen är att sån här medicin och Paroxetingör att när du börjar ta den så mår du mycket sämre i 1-2 veckor. Förbered dej på det, jag mådde uruselt och hade många attacker som flög på mej när som utan orsak. Kunde vakna på natten med ångest. Se till att ha vänner, pojkvän, familj i närheten som kan hjälpa dej. Bli nu inte förskräckt över detta. Särskilt när man läser biverkningslistan så kan man bli avskräckt men min psykolog sa att läkemedelsföretag skriver ut all tänkbar biverkan för att ha ryggen fri. Det är inte så att allt ramlar över dej. Jag fick förklarat för mej att så här jobbigt i början blir det ofta med psykmedicin och vet man om det så kan man stå ut.

Nu till glada nyheter: Efter ca 1,5 vecka kände jag att jag återfick krafterna. Det blev bara bättre och bärttre. Inte så att jag gick om kring i ett töcken och var borta eller blev drogad, utan jag varvade ner, kände en livslust när jag fick ett bättre självförtoende när ångestattackerna avtog. Det var som att jag kunde lugna ner mej själv i otäcka situationer gm att börja tänka förnuftigt om reaktioner och situationer och se på det mer positivt. Jag kände äntligen att nu kom min rätta personlighet fram så som jag vill vara och har varit innerst inne men som ångesten har överskuggat. Jag mådde bra och kände mej helt naturlig med Paroxetin. Jag går själv i sklan och då ibörjan så fanns inte möjligheten att klara av skolan men det vände sen så sakta efter som sagt 1,5-2 veckor.
    LYcka till.

• Pysmys

Hej! Tack för inläggen!!! Jag tog min första tablett imorse å känner mig lite konstig, men det ska man väl nog göra?.. Tack från du anonyma för all info! Det känns lite lättare nu Jag hoppas verkligen att jag snart kommer att må bättre.. Är ganska orolig över biverkningarna.. Tack!

// tess

Svar på tråden Känns overkligt...