• Vanessa1

två efternamn??

Jag och min sambo har tänkt att ge vårt barn både hans och mitt efternamn.
    Hur har ni gjort?
    Jag har hört nu det sista att man inte längre kan ge sitt barn två efternamn, har ni hört någonting om detta????

Vi blev lite oroliga!!

• Svar på tråden två efternamn??
  • Ylle

du har hört rätt. du kan inte ge det två efternamn. fast man kan det ändå.

det ena efternamnet får du lägga till som ett mellannamn å du får inte ha bindestreck mellan dom båda efternamnen. men sen kan du ju använda båda namnen ändå.

• Titti och mini

Har för mig att det är så, dvs att man inte kan ha två efternamn,men i praktiken gör det ingen skillnad eftersom man då bara kallar det ena efternamnet för mellannamn.

• linhen

Fast det som är mellannamn är mer som ett andranamn... Det är fortfarande bara ett som är efternamn....

• zandra20

Vi komemr bara att ge vårt barn ett efternamn för vi tycker inte att det blir så fint med ett nått av vårat efternamn som mellan namn

• MalinHj

Min son har både mitt o sin fars namn..... Men det är som de övriga skriver....... Det är bara det sista som är efternamn i ordets rätta bemärkelse, men han skrivs in över allt med båda!!!!!! Har själv haft båda mina föräldrars namn, men var tvungen att ta bort det ena när jag ville föra vidare mellannamnet till mina barn!!!!!!
    *kram* Malin

• H2O

Precis som linhen säger, det ena är "bara" mellannamn, bara ett av namnen kan vara efternamn. Jag har både mellannamn (mitt gamla efternamn) och så mitt nya efternamn som är min makes efternamn. Men ofast säger jag ju att jag heter båda namnen i efternamn. Så jag tycker ju att ett barn borde få heta både, med det ena som mellannamn.

Men namnlagen är klurig värre... det går inte för sig att heta vad som helst, och vill man helt plötsligt byta eller ändra stavning så måste man först motivera varför och sedan kostar det ca 2000 pix för besväret!
    (lite OT, sorry)

• tinkerbell74

Jag har också hört att man inte får ge barn två efternamn.

• Vanessa1

Anledningen till att vårt barn ska ha bådas efternamn är att min sambos namn är utländskt och svårt att uttala.
    Hemskt men sant, det kommer att underlätta för barnet att ha ett svenskt efternamn, samtidigt som vi inte bara vill ha mitt namn!!!

Så om jag förstått rätt så kan barnet ex heta Sofia Madeleine Andersson Karlsson. Ock då är Madeleine och Andersson mellannamn........

( dessa namn är inte de riktiga)

• Umeboshi

Samtliga mina barn har "dubbla efternamn", de har mitt efternamn som efternamn och fädernas efternamn som mellannamn. Alla mina barn heter i alla fall när de presenteras "förnamn mellannamn efternamn". Jag är den med det utländska efternamnet i familjen, och vägrar envist att släppa det! Men samtidigt tycker jag att det ska synas vem som är pappa...

När man skickar in pappren till skatteverket skriver man i vilka förnamn man vill ha (alla förnamnen), vilket efternamn man vill ha och om man vill sätta in ett mellannamn. Mina barn har tre förnamn, ett mellannamn och ett efternamn

• Vanessa1

Skönt att det går att göra så , då vet jag att det inte är några problem!!!! Tack så jätte mycket"!

• smr

i blanketten du får från folkbokföringen ska du fylla i vilka förnamn ditt barn ska ha + att du markerar vilket som ska vara tilltals namn. sen kommer det en ruta för att fylla i bans mellannam och efter det vad som ska vara banets efternamn.

tex maken persson maka svensson
    om man vill att barnet ska heta persson i efternamn så blir svensson mellannam om man nu vill ha mellannamn. dubbla efternamn kan man ej få idag.
    Så på utskrifter kommer det alltid att stå ex:
    barnets namn sen svensson persson.

• snutti

Som de andra säger så blir det ena ett mellannamn, men barnet kan ju ändå skriva ut båda efternamnen.

Svar på tråden två efternamn??