vill bli fotograf, men hur?
Vill så gärna bli fotograf, men hur ska man gå tillväga?
har gått ut gymnasiet..
tacksam för svar..
Vill så gärna bli fotograf, men hur ska man gå tillväga?
har gått ut gymnasiet..
tacksam för svar..
Köp en kamera, gå på fotoutställningar, läs böcker om ämnet och inte minst, använd din talang.
ja men sen då? alltså om man vill jobba hos någon? vad behöver man?
jag vill också bli det...ibland...kolla in galleriet...har jag någon chans tror ni
Jess
Det finns ett flertal fotoutbildningar på olika håll i landet men om du inte vill gå utbildningsvägen så är det väl personlig utveckling, assistentjobb hos fotografer och erfarenhet som gäller.
Det faktum att du frågar här får mig att tro att du inte har så mycket erfarenhet och kontakter inom foto. Försök i stället på www.fotosidan.se. Där finns det ett välfyllt forum men frågor om det mesta inom foto och det är också en sida som kan hjälpa enormt när det gäller personlig utveckling och att lära sig saker. Det finns också en forumgrupp som handlar om just foto som jobb och om olika utbildningar.
Jag har haft stor nytta av den sidan och utan den skulle jag knappast ha kommit så långt som jag har gjort på ganska kort tid. Jag har ett "vanligt" jobb men har nu också en egen firma där jag jobbar som fotograf.
havsblomma
å wow!
ja jag vet ju som ingenting men nu har jag kommit på vad jag vill bli.
svårt att veta var man ska börja liksom. men nu vet jag ju
ska kolla in där.
har du lärt dej av sidan där och blivit så duktig så du har startat eget?
eller mpste man "testas" på något vis?
Jag har haft mycket hjälp av sidan och framför allt av kritikpoolerna där man kan få hjälp med att "se" bilder man själv har tagit och få ett kritiskt synsätt till bilder - både på gott och ont. Den största utvecklingen kommer ju dock genom eget fotograferande. En del av mina bilder hittar genom min presentationssida.
Fotosidan är öppen för alla och vem som helst kan ju också starta ett företag om man bara vill. Några tester eller liknande finns det allstå inte, men självklart måste man dock jobba på att utveckla sig på annat håll och jag tror inte man blir fotograf "bara" genom att hänga på nätet. Jag fick med början förra året en del förfrågningar om fotojobb och sedan har det rullat på. Firman startade jag eftersom jag fick en del uppdrag och jag vill kunna sköta allt snyggt med moms och skatter.
Är man bara tillräckligt intresserad av något och är beredd att lägga en hel del tid på det tror jag man kan lyckas med mycket .
okej, var de kompisar som ville du skulle fotografera dom osv eller?
de låter ju toppen, ska ta en titt på dina bilder. jag har äntligen kommit på att det är dehär jag vill göra. ska bara lära mej på riktigt nu. vet du om man ska gå nå kurser eller ska man helt gå på egen hand å lära sej?
De absolut första fotouppdragen var för vänner, ja, men jag hade ju naturligtvis fotat en massa privat först, för min egen skull. Därefter har det spritt sig som ringar på vattnet och jag har även vänt mig utåt själv med jobbförfrågningar och sådant. Min man jobbar med tv/film så jag har även genom honom fått en del kontakter som sedan har lett till uppdrag när de har sett tidigare jobb jag gjort.
Om du är helt ny på fotografering och inte känner någon med fotokunskaper, rekommenderar jag att du söker dig till någon utbildning. Vill du bara prova på kan du kanske börja med en fristående kurs genom något studieförbund, nu på hösten finns det ju massor av sådant som sätter igång.
va bra!
kanonfina bilder föresten, hur mycke tar man för att ta sånna bilder?
Hur mycket tar man...? Menar du hur mycket jag har fotograferat eller hur mycket jag tar (i pengar) för ett uppdrag ?
Om du vill bli pressfotograf finns en universitetsutbildning i fotojournalistik på Mittuniversitetet. Sen finns högskolan för fotografi och film i Göteborg...
Eller så försöker du bli assistent hos en fotograf...