• hennapenna

Glutenfri kladdkaka?

Har ett recept på en supergod kladdkaka som jag tänkte ta med mig till jobbet i nästa vecka. Skulle behöva göra den glutenfri istället. Någon som vet om det funkar att byta ut vetemjölet i receptet mot glutenfri mjölmix istället?

Eller är det någon som har något bra glutenfritt recept?

• Svar på tråden Glutenfri kladdkaka?
  • CuteElliz

sorry... men vet faktiskt inte... har aldrig behövt göra den glutenfri... men sök på google på kladdkaka+glutenfri... du borde ju kunna hitta ngt recept på den...

• M C Catta

Jag brukar byta ut det vanliga mjölet på glutenfri mjlmix, o det går alldeles utmärkt, men det brukar behövas lite extra mycket. Börja med den mängd som står i receptet o se sen om du kanske måste ha i en halv till en dl till...

Lycka till!

• söjsan

finns ju dajmtårta i frysdisken. minns tyvärr inte märket men det är glutenfritt.

• hennapenna

M C Catta - Okej, det låter bra! Tar lika mycket som i receptet och så lite till. Kladdkaka brukar ju vara svårt att misslyckas med... *s*

• hennapenna

Tackar för svar allihop!
    Ska testa baka efter mitt recept först och se hur det funkar.

• Sylt

Tänk på att inte ta skorpmjöl i formen!! Har man inget glutenfritt skorpmjöl kan man använda kokosflinor istället.
    Jag anv alltid "vanliga" recept o byter ut vetemjöl mot glutenfri mix (till kakor - Semper FinMix).

• hennapenna

Sylt: Ja! Tänk att sabba en glutenfri kaka med vanligt skorpmjöl... Jag har hört andra som gjort den tabben.
    I mitt kladdkakerecept så ska man klä formen med bakplåtspapper, så det löser sig smidigt iallafall

Svar på tråden Glutenfri kladdkaka?