• Pippi Strumpa

Immunförsvar som stöter bort ägget?

Hej!

Jag läste för länge sedan om en kvinna som gjort många IVFer utan att lyckas. Det visade sig att hon hade någon typ av problem med immunförsvaret eller dylikt, som gjorde att hon stötte bort ägget. Nu har vi gjort 4 försök (2 IVF+ 2 FET) och flera gånger har jag fått tydliga graviditetstecken som dock har försvunnit abrupt efter ca 2 dagar. Någon som vet?

Eller vet ni någon utredning de kan göra efter flera misslyckade försök? De säger att allt ser perfekt ut hos mig, så läkarna har ingen förklaring och jag orkar inte försöka i all oändlighet.

Kram!

• Svar på tråden Immunförsvar som stöter bort ägget?
  • BlåRosen

Hon kan ha haft för höga världen av NK-celler i blodet & livmodern som gör att det stöter bort embryot.

IVIg kan vara en ide för den kvinnan samt Prednisolon-tabletter..
    Omega-3 nedreglerar NK-celler i blodet.

IVIg är en dyr behandling. Vilket gör att det är mycket svårt att få det utskrivet av läkare. EN behandling kostar 9500:- !!!

Du har gjort totalt 8st äggåterförningar, vilket inte är så postitivt. Efter 6st återförningar så är "risken" väldigt liten att det ska lyckas via IVF.

Detta kan du lätt ta reda på med att ringa Lena Gimbergsson på iris.
    Jag har diskuterat mer än EN gång ang detta. Å, hon säger samma sak. Efter 6st insättningar bör man starkt tänka i andra banor & överväga adoption eller om man kan tänka sig leva utan barn om man inte vill adoptera.

• Pippi Strumpa

Hej BlåRosen,

Tack för ditt svar! Du skriver att jag totalt har gjort 8 st äggåterföringar, men det är bara 4 st, eftersom vi bara satt in 1 ägg varje gång.

Innan dessa (som vi spritt ut över ett års tid) gjorde vi också ett försök och då lyckades direkt och vi fick en underbar liten flicka, så jag vet att jag ska kunna bli gravid.

Men det här med NK-celler har vår läkare inte nämnt... Priset tycker jag inte är farligt, med tanke på att vi redan betalar 30 000 kr totalt (inkl resor, medicin, etc) för varje IVF i Danmark. (Landstinget betalar ju bara till första barnet.)

Med Omega-3, menar du tabletter som man köper receptfritt på Apoteket?

Ang Prednisolon ser jag på FASS.se att det är ett kortison-preparat. Det är lustigt att du nämner det, för DIREKT innan vår första IVF, som ledde till graviditet och barn, hade jag tagit en DUNDERKUR kortison, pga kraftig astma efter en resa till regnskogen. Och då lyckades det alltså....

Hur kommer det sig att du vet detta? Kan du berätta närmare om vad du vet om det här? Jag är SÅÅÅ GLAD OCH TACKSAM för ditt svar, har grubblat på frågan länge!!!!

Stor kram,

• Pippi Strumpa

P.S. till BlåRosen,
    Känner du till om det är för sent att ta kortison när man är i slutet av de två "ruvarveckorna" (efter insättning)? Mina grav.symptom har försvunnit, men mensen ännu inte kommit.

• BlåRosen

TS,, aaah läste galet ser jag ..
    alltså 4st insättningar inte 8som jag skrev.. Jag räknade 4 ? (2IVF+2FET)..

hahaha,, så tokigt...

Nu hänger jag inte med,,bor ni i Danmark? eller åker ni över från Sverige till Danmark för att göra IVF?...

I Danmark så är IVIg standard då man gör IVF. Eller rättare sagt man får det om man behöver det. Om jag nu fattat SYLO rätt. Men jag kan kolla upp det .

Omega-3 finns att köpa på hälsokostaffärerna & i en del matvaruaffärer.

Astma säger du ,,,hmmm, om jag inte missminner mig galet så tillhör det immunoligiska orsaker,men som sagt där är jag osäker, men jag kan kolla upp det med ..

Ang Prednisolon-tabletterna så rekommenderar Dr Christiansen i Danmark att man tar dom minst 3v före en äggåterföring eller så börjar man ta dom i samband med star av sprayen (nedregleringen) & fram till v 12 för att sedan börja trappa ner (detta gäller om man har HÖG mf-risk (att man tar dom till v12) annars så räcker det till v8...

Att börja ta det nu då du bara har 2v kvar av ruvningen är ingen ide.

Hur jag vet detta ,, tjhaa, jag är väl BÄST ,,, näääääää, skämt å sido , jag är intresserad av detta, samt att jag är medlem i SIS=Skandinavisk Immunologi Support-grupp.

I det forumet som är slutet som endast medlemmar kommer in i diskuterar vi immunologiska orsaker. Vi har även kontakter utomlands med läkare som har kommit mycket längre i forskningen om varför inte kvinnan ens blir gravid med IVF.
    Samt att vi inte har någon mf-expert läkare här i Sverige, utan vi har fått vända oss utomlandas..

Dr Alan Beer avled nyligen. Han var professor i reproduktionsimmunologi.

• BlåRosen

**Nu börjar jag misstänka att du själv är läkare, alternativt kemist eller biolog(??)!**

Hahaha,, nopp inget utav det .. Bara en valig svensk som jobbar i en choklad butik ..

Aha,, du har hittat tråden med mig & Angla diskuterandes ..hahah,, ja den tråden var rolig ..Men mycket givande .

IVIg=Gammaglobulin. HIV patienter & cancerpatienter får det då dom har ett försvagat immunförsvar..

IVIg fungerar även till att nedreglera NK-celler i blodet & i livmodern.
    Har man förhöjda NK-celler i blodet så har man det garanterat i livmodern med.
    Ökat antal NK-celler i livmodern gör dom aggresiva & stöter bort embryot så dom inte kan fästa.

Svenka läkare avläser inte NK-celler på samma sätt som Dr Beer gjorde samt så som Dr C i Danmark gör.

På St Görans så jobbar Maragreta W hon har forskat med Dr C i Danmark & är mycket insatt i detta med NK-celler. Du kan även kolla med Angla som är mycket duktig & har Dr Margareta som sin IVF läkare..Dom brukar ha många givande samtal sins emellan .

• BlåRosen

www.pregnancyloss.dk/

Å, här har du Dr C ..

Dr C fru har en klinik & är gynekolog.
    Dr C forskar 50% & har 50% patientkontakt. Vet att han förut jobbade på riskhospitalet i Danmark heltid & for sedan efter sitt arbetspass till sin frus klinik & jobbade där.. Slitigt..
    Maen vad jag förstår det nu så jobbar han inte så nåmer...

Dr C är ganska ung bara runt 45-50 nått sådant. Han har inte kommit lika långt i sin forskning som Dr Beer gjorde. Dom 2 hade träffats många gånger vet jag.

Dr C är mycket i Japan OM jag nu inte missminner mig fel där ..
    Han reser väldigt mycket.

Han tar ca:6st rör med blod från kvinnan för att kolla vilka vävnadstyper hon tillhör.
    Vissa vävnadstyper är mer involverade än andra i mf, samt anti-HLA & anti-DNA....

• Minna07

Håller tummarna för er Pippi Strumpa att detta kanske är lösningen/förklaringen på varför det inte blivit något syskon ännu. Hoppas hoppas! Stora kramar =)

• Angla

Ojojoj tänk vad man missar då man inte längre läser IVF trådar ... till Rosens inlägg har jag inget att tillägga mer än att i Sverige så anser man att dessa preparat ovan kan ge foster skador och diabetes på mamman dvs ej etiskt försvarbart i Dk verkar man inte ens nämna det.

Vad jag fick ta mot mina TPO-antikroppar var Trombyl som man skulle börja ta vid ET men det är ej bra för kvinnor med koaguleringsfel vilket är ganska så vanligt i Sverige. har man det ökar Trombyl istället på MF risken.

Vanliga kvinnliga hormoner
    S-FSH
    S-LH
    S-Östradiol

Sköldkörtelvärden (immunologiskfaktor)
    P-TSH
    P-T3
    P-T4
    P-TPO-ak

Hör samman med NK-celler
    TNF-alfa
    ANA
    NK-celler
    Cardiolopin

Blödningfaktorer
    P-V Willebrandfaktor
    P-Faktor VIII
    P-Lupus antikoagulans
    P-PAI-1

Hoppas det var svar på din fråga!

Angla - med vingar av lycka
  • Pippi Strumpa

Tack Angla, vad glad jag blir!! Är det inte lustigt att man ska få veta sådant här av vänner på en chat-sajt, snarare än av sin IVF-läkare? Har förstått att många IVF-läkare bara kör på, utan att fundera i sådana här spår.

Det var IVIg du menade gav fosterskador? (Inte kortison/Prednisolon, hoppas jag?)

Vad är TPO-antikroppar? Är det samma som NK-celler?

Jag hade bara tänkt be att bli testad avseende mängd NK-celler, men vill du rekommendera att de testar även blödningsfaktorer, vanliga kvinnliga könshormon + sköldkörtelvärden (enligt din lista ovan)? Du tror inte det räcker med de fyra testerna under NK-celler i din lista? Det hade varit skönt.

Läste någonstans att det kan vara kört ändå, när NK-cellerna väl har lärt sig (de läraktiga monstren) att ett ägg är en främmande kropp som ska uuut. Så illa vill jag inte tro att det är. Men jag inser mer än någonsin (och det vill inte säga lite) vilken Guda-gåva vår dotter är. Det var ju en ren slump att jag hade tagit en dunderkur av kortison innan den IVF då hon blev till...

Hoppas du vill ta dig tid att hjälpa mig med mina frågor ovan också! Tusen tack!!

Svar på tråden Immunförsvar som stöter bort ägget?