• myrstack

Vaknar för tidigt - osynkad dygnsrytm

Hej!

Har en 16 månaders kille som vaknar för tidigt på "morgonen"! Vanligtvis mellan kl 04.00 och 04.30...

Detta har han gjort nu i snart ett års tid.

Vi har provat en del olika saker för att få honom att sova längre, framförallt med att ändra tiden då han går och lägger sig, men det verkar som han har en inbyggd klocka som väcker honom då oavsett när han gick och la sig på kvällen...

Tidigare försökte vi t.ex skjuta fram läggtiden så att han skulle bli så trött att han skulle "försova sig", men trots att vi till slut la honom kl 22 så vaknade han 04.00.

Nu har vi backat åt andra hållet istället för att han ska få så mycket nyttig sömn som möjligt, så nu brukar han somna runt kl 18.00.
    Det innebär ju iallafall att han får lite fler timmars nattsömn, men fortfarande kvarstår problemet att han vaknar för tidigt.

Nu har han börjat på förskolan och vi hade hoppats att detta skulle få in honom på "rätt spår", men dessvärre så verkar det inte spela någon roll...

Det största problemet med att han vaknar för tidigt är ju att han blir väldigt trött redan vid kl 08.00 ungefär och får han som han vill så sover han 1-2 timmar då. Men detta funkar ju inte så bra på förskolan heller, utan han är mest gnällig och trött...

Sen vore det ju såklart skönt för vår del att slippa vakna vid 4:a tiden varje morgon när man sen har en lång arbetsdag framför sig osv... Dagarna blir väldigt långa nu...

Någon som har tips och idéer hur man kan få honom att sova några timmar extra på morgonen?

• Svar på tråden Vaknar för tidigt - osynkad dygnsrytm
  • Jotti

Har samma problem själv. Håller på att skola in min pojk och han har också en inbyggd väckarklocka. Det spelar ingen roll vilken tid han går och lägger sig, han vaknar alltid kl 6:00. Det är ju i och för sig inte så hemskt men de på dagis klagar på att han blir alldeles för trött runt 10:00 då han är van att vila. Jag vill ju att han ska tycka om att gå till dagis inte tycka det är jobbigt vilket nu är fallet. Skulle också uppskatta tips och idéer.

• myrstack

Jotti:
    Hur gammal är din pojk då? (Står 6 mån i din presentation, men så liten lär han väl inte vara?).

En annan förälder på sonens dagis sa att morgonpigga barn brukar bli betydligt tröttare på morgonen efter "några månader" på dagis...
    Och att småbarnen under 2 år brukar vara piggare för att sedan bli tröttare med tiden...

Dom andra barnen verkar ju alla sova minst 12 timmar varje natt och klara av att vara pigga på dagen... Vilka lyckosar!

Man får väl hoppas att det blir så även för oss då? Min har bara varit där i några veckor nu och är som sagt bara 16 månader...

• EgonochKnut

Kan bara rekommendera boken "Solving your childs sleep problem" av Richard Ferber.

Han tar upp alla typer av sömnproblem och trot eller ej vi löste vårt problem på mindre än en vecka!

Vet att han även tar upp just förskjutning av dygnsrytmen, men har inte själv läst det så nogrannt eftersom vi inte hade det problemet. Men jag tror han pratade om att förskjuta allt på dygnet inte bara läggning utan även måltider och dagssömn, men jag är inte helt säker.

Boken är väldigt lättläst, men dock på engelska!

• petsod

Vår dotter är nu 13 mån och har alltid varit morgonpigg, vaknade mellan 05-06, folk sa att vi inte kunde få allt när hon alltid har somnat bra på kvällen. Sedan hörde jag talas om den sk "vargtimmen" som infaller mellan 04-06 ( inget hokuspokus utan väl känt innom tex sjukvården) och då vände allt. Jag läste på lite om Anna W´s teknik och nu VÄCKER jag vår dotter ca 06:30 vilket är en bra tid i vår familj. Hon sover alltså från 19-06:30 och får på så sätt en rejäl nattsömn + att vi föräldrar är utsövda.

Kort sagt: det fins hjälp.

• myrstack

petsod:
    Låter ju spännande denna vargtimmen... och den verkar ju passa in tidsmässigt iallafall.

Berätta gärna mer om vargtimmen!

• Santos v2

Finns det verkligen ingen som kan länka till nån sida med tips eller kan komma med konkreta tips ?

• EgonochKnut

Anna Wahlgrens metod kan man läsa om på hennes hemsida: www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/sova-hela-natten

Vi köpte även boken, men jag tycker inte att den var lika bra som den boken som jag tidigare rekommenderade. Min uppfattning är att Anna Wahlgren säger hur man gör, men jag är mer kritisk än så och vill ha reda på mera varför etc.

Michael Ferber beskriver väldigt bra varför det blir som det blir, den medicinska orsaken till varför man vaknar/inte somnar om etc, eller som i ditt fall varför man vaknar tidigt, samt hur man ska göra för att underlätta för barnet och varför man ska göra så.

• petsod

myrstack: som jag har fått det berättat så är det den tiden på dygnet då kroppen håller på att vakna till och tydligen inträffar det en hel del sjukdomsfall just då. Tekniken som vi har kört bygger på Anna W och det gäller att lotsa sitt barn igenom dessa timmar och göra det klart för barnet att vi väcker henne när det är morgon och inte tvärt om vilket funkar bra för oss. Även om inte dottern alltid sover till utsatt tid så är hon tyst och nöjd.

• sådetblev

Yngsta dottern, snart 10 år, har alltid varix extremt morgonpigg. Hon vaknar varje morgon utsövd och pigg vid femtiden, och har gjort så sedan hon var riktigt liten.

Själv är jag kvällsmänniska och mer död än levande så dags på morgonen. När hon var liten gav jag henne välling när hon vaknade, bytte hennes blöja (i sängen), plockade fram lite saker för henne att leka med, och gick och la mig igen.

Det brukade gå fint (för mig) att sova vidare fram till sju i alla fall. Dottern somnade om väldigt sällan.

Numera går hon upp själv och sysselsätter sig samt tar sig någonting att äta. Sedan äter hon frukost en gång till med resten av familjen när vi alla gått upp.

Så det går inte över efter småbarnsåren för alla barn.

Det finns ingen chans att han kan ta en liten tupplur någonstans på förskolan, mellan 8-9 kanske? Dottern gick hos dagmamma och där sov hon en liten stund på morgonen om hon var trött, och sedan sov hon middag som vanligt.

• Jotti

Myrstack: ´Nej, min pojk har just fyllt ett. Får se till att uppdatera min presentation. Har bara inte blivit av.

Svar på tråden Vaknar för tidigt - osynkad dygnsrytm