• Latte mamma

Har du haft myom vid graviditet?

Är i v. 13 och var på NUPP ultraljud idag. Allt såg bra ut med barnet, men de upptäckte att jag har ett myom i livmodern. De skrev ut en bild på detta och skrev anteckningar till min barnmorska och sa att hon kommer att prata med mig om detta vid nästa besök. Det behöver inte påverka, men de vill ha koll på om det växer eller inte.

Har någon annan haft myom i livmodern vid en graviditet? Hur påverkade det graviditeten och förlossningen? Skriv gärna hur stor myom du hade (om du vet vill säga).

Tack...

• Svar på tråden Har du haft myom vid graviditet?
  • musses matte

hej jag hade myomer vid min andra grav.upptäckte det pga att jag fick ont när jag gick.
    Mina myomer växte saktare än bebisen växte så det var aldrig några bekymmer med dom mer än att det gjorde ont i hela underlivet.
    Dom försvann under förlossningen,har fått ett barn till och hade då inga myomer.
    Det är nog ingen fara lycka till

• Duckan74

Läste precis en tråd i Väntar barn, en TS som har det. Kolla där och ställ frågor till henne. Tråden hette typ Varför denna kamp om kejsarsnitt?

• Ina 67

När jag fick mitt mf i v 13 sa läkaren att jag hade förstorad livmoder med muskelknutor; frågade då här om det var någon som visste vad det kunde vara han menade och fick då svaret att nog var myom. Jag har aldrig haft det tidigare, ingen har i alla fall sagt något om det.
    Jag ska på efterkontroll den 25/9 och då ska jag fråga vad det är om det är kvar.
    Hoppas att du får många svar, ska hålla koll eftersom jag också vill veta.
    Kram på dig och lycka till

• Ankan30

Hallå på er Ankan30 här.

Jag har fyra st myom på min livmoder och tre av dessa upptäcktes redan innan jag blev gravid. Då gav min gyn mig och min sambo ett halv år för att lyckas bli gravida, annars skulle jag opereras för att ta bort dessa. Men vi fixade det.

Sen nu under min grav så har jag haft ganska jobbigt med dessa. Dom har växt och gått i nekroser, vilket är väldigt ovanligt. när ett myom går i nekros innerbär det att myomen inte får någon blodtillförsel och vissa delar kanske dör av dessa och det gör himla ont. Jag har varit inlagd 3 gånger för dessa och fått smärtlindring, hade även hög sänka och feber och antibiotika på sjukhuset.

Nu vill jag bara säga till er som är oroliga att detta är väldigt ovanligt + att våran sötis i magen mår prima och växer.

Det är väldigt vanligt att kvinnor har myomer på livmodern som man inte vet om och i alla flesta fall går allt jätte bra och man kan föda vaginalt.

ni ska inte vara oroliga men det är bra att läkarna kanske gör extra ultraljud och håller koll på myomen. Till mig har dom även sagt att myomen antagligen krymper efter förlossningen och det känns så skönt. Dom växer av det kraftiga hormon påslag man får när man är gravid.

Men nu är jag snart i v 26 och mår mycket bättre, har daglig värk men inte alls så farlig och jag behöver inte söka hjälp för mina smärtor på sjukhuset, utan nu klara jag mig på dessa tabletter jag har hemma och fått av läkare.

Jag ser ljust nu på min grav,det har jag inte gjort på hela tiden men längtar så till lill- kroven kommer till oss.

Det blir så långt när jag skriver om det här, ledsen men det är så skönt att få prata av sig och att få träffa andra med myom.

Mitt projekt nu är ju att få kejsarsnitt... ni kanske sätt tråden " varför denna kamp om..." som myomen ligger nu kan jag inte föda vag men läkaren som jag träffa vill avkta in till slutet och det går jag inte med på..........

Kramar till er!

• Latte mamma

Tack snälla för att du dök upp på den här sidan Ankan30!

Vet du hur stora dina myom är? I vilken vecka började du få besvär av dom?

Jag ser fram emot att få prata med BM om myomet och vad jag kan ha att vänta, det är så skönt att få höra hur det brukar vara från människor med erfarenhet.

Jag slås av hur positiv du låter trots att du ju har haft en jobbig tid låter det som. Jag har redan en dotter på 2 år och lovar dig att det är värt alla graviditetskrämpor i världen!

• Ankan30

Latte mamma:

Å det låter så härligt med din lilla dotter, ja det är det jag börjar inse också att det kommer vara värt alla besvär.... Men positiv har jag inte varit hela tiden, har varit mycket tårar också. Men nu känns det bättre och kul att ´höra också. Ibland känns det som man går och gnäller hela tiden..

När jag gjorde mitt sista UL i förra veckan så var ett myom, 4x3 cm, andra 2x3,tredje 4x4x6 och det största som sitter ivägen nu för vag förlosssning 11x11x10cm. Jag vet inte exakt hur stora dessa var innan min grav, har inte dessa papper men växt har dom absoult gjort och sen har ju ett tillkommit också.

Det stora myomet trycker även undan min urinblåsa,så jag springer på toa hela tiden + att det gör lite ont att kissa.

Mina första besvär hade jag v 13, då åkta jag in första gången på sjukhus. Men dom säger också att man kan ha jobbigt i början och att det faktiskt blir lite bättre senare i grav....

När träffar du din BM? Jag hoppas det går bra. Vill inte göra dig orolig med min historia, för läkarna har sagt att det är inte vanligt att man får sådana problem som jag har, så jag är snarare ett undantag. Och trots detta så mår ju vårat barn bra, sparkar och kämpar där inne. Så jag är helt övertygad om att det kommer gå bra för dig.

Det är inget farligt bra jobbigt men som du sa det kommer att vara värt varje smärta som man har när man väl kommit i mål....

• GummiGutta

Hade också myom under graviditeten, men bara ett och det var nånting mellan 4-6 cm i diameter, intramuralt (dvs i inbakat livmoderväggen vad jag förstår). Myomet upptäcktes på VUL i v 13. Det satt ganska långt ner och i vägen för "utgången" ganska länge så jag fick göra några extra UL för det i v 27, 32 och 35 ungefär för att se om det hade flyttat på sej så jag kunde föda vaginalt och på sista ULet så låg det inte längre i vägen enligt läkaren som kollade, så jag skulle föda vaginalt, fast det blev snitt ändå men inte pga myomet. Hade inga besvär av mitt myom.
    Nu fundrar jag på att boka tid hos en gynekolog och kolla om det ligger kvar och passa på att göra cellprov samtidigt (det var ett bra tag sen och jag har inte blivit kallad).

Svar på tråden Har du haft myom vid graviditet?