• Fam Wahlström Gunnervik

Hur mådde er honkatt efter kastrering?

Vill veta lite hur långt tid det tog innan er katt inte hade alltför ont längre?
    Började äta o dricka?
    Blev någorlunda pigg osv?

Min honkatt var inne igår, när jag hämtade henne vid fyra så var hon helt borta stackarn, på kvällen försökte hon gå upp o gå men ramlade bara, försökt o ätit men det orkar hon inte, orkar inte gå till lådan, utan kissar lite varstans nu =/..

Blir lite orolig över att hon inte äter eller dricker just nu, hon är alldeles insjunken vid magen.. förstår ju dock att hon är väldigt trött fortfarande o har ont..

En orolig matte!

• Svar på tråden Hur mådde er honkatt efter kastrering?
  • Birgitta2

Det tog två dagar innan hon var sig själv. Det tog ett dygn innan hon åt. Vatten minns jag inte. Men de har ju narkos i kroppen, och det är klart att de är trötta. Men håll koll så hon får lite vätska i sig.

Hon skall inte behöva kissa "lite varstans". Bär henne till lådan då och då. Är hon lika sorglig i morgon, tycker jag du skall ringa veterinären.

• mmian

Att hon inte äter eller dricker är ganska noramlt, det borde rätta till sig till ikväll, däremot borde hon inte fått gå hem om hon ff var helt väck! Ett dygn efter ska hon vara som vanligt med undantaget lite ont då förstås! Ta en temp på henne och se så hon inte har under 38 annars är det nog bara att avvakta tyvärr. Kanske lite vatten med en engångsspruta eller sked vore något om hon är någorlunda pigg? Hon måste ju dock kunna svälja vattnet så ta det försiktigt i början!

• Birgitta2

Vid närmare eftertanke... det är ett helt dygn sen... ring din veterinär och hör efter. Det känns lite oroligt att hon fortfarande är så vinglig. Trött är naturligt.. men att hon kissar överallt och inte mår bra... ring vetten.

• Supertesco

Vill inte skrämmas nu men en av våra katter fick hjärtsvikt efter narkosen och vätska i lungorna och var på väg att dö, det visade sig sen att hon har ett hjärtfel som är svårt att upptäcka, så håll koll på katten. Vår andra hona repade sig efter nåt dygn.

Glömde skriva det, hon går bra idag, inte vingligt, hon har ont syns men det är ju förståeligt..

Jag blir orolig över att hon inte äter eller dricker ännu bara..

O nu har hon gått lite på lådan idag!

Jag var lite för snabb, förlåt birgitta2

• Birgitta2

Phu vad du skräms Nneettizzeeenn! Blanda lite mjölk med lika delar vatten. (50/50) Då kommer hon dricka! Men inte riktig ren mjölk bara, katter är laktosintoleranta (de flesta i alla fall).

Mm förlåt .. Tycker inte om att se henne sån här bara .. jag får inte hålla i min älskling, då skriker hon.. Jaja ska försöka det där med mjölk o vatten med en gång

• Birgitta2

Du kan lyfta henne, men håll ena handen bakom framtassarna, och andra under rumpan. Det låter faktiskt oroande att hon är så smärtkänslig. Men magen är ju ett öppet sår nu, så om du tar där är det inte konstigt om hon blir ledsen. Inte röra magen.

Jo jag kan tro att det gör ont.. det går säkert över.. jag är nog lite för orolig kanske.. får nog vänta tills imorn iaf för att se om hon är lite bättre..

Svar på tråden Hur mådde er honkatt efter kastrering?