• Vero

Jag behöver råd angående spjälsäng

Är det någon av er som har spjälsängen som en sidosäng till er egen? Jag fick den idén av någon på Familjelivs hemsida, när vi nu ändå fått en spjälsäng i present (ja ni vet, stackars oss som inte har råd med annat än sjalar och ingen egen säng till barnet ). Så vi har ställt spjälsängen alldeles intill vår säng och inte satt dit spjälsidan mot vår säng, utan där är det öppet. Det var tänkt at det bara skulle bli en förlängning av vår säng.

Problemet är att det blir en glipa mellan sängarna pga av sängramen/gavlarna och jag är livrädd att Isak ska fastna med ett ben där om han får för sig att rulla över i våran säng på natten (han kan inte vända sig själv än, men han jobbar stenhårt på det så en dag händer det ju).

Är det nån som har en smart lösning på problemet? Vi funderar på att försöka lägga en plywoodskiva under madrasserna eller så, som en bro mellan sängarna, men är det nån som har en bättre idé?

• Svar på tråden Jag behöver råd angående spjälsäng
  • kixan

Plywoodskiva låter bra, ni kan ju lägga någon bäddmadrass eller något över också så att det blir mjukare.
    Har ni tänkt på att spänna fast sängen i eran egen förresten? Bara en tanke, vet att dom flesta med "sidovagnar" gör så (med spännband typ).

• Vero

Den behöver inte spännas fast för vi har så litet sovrum att spjälsängen står i ena hörnet av rummet och sedan tar vår säng upp nästan hela resten av rummet Den kan inte glida iväg med andra ord, men om vi flyttar till nåt rymligae så var det en bra dé!

• kixan

Ja men då är det ju lugnt.
    Hoppas ni kommer på nån bra lösning, fråga inne på AP-snacket på AFF annars, där finns det några stycken som har gjort som ni.

• Majsan70

Vi har ställt spjälsängen intill vår säng med grinden uppe. *s* Så ramlar inte bambosing ur vår säng på natten. Det händer att hon sover en stund i sin säng, men slutar alltid med att hon flyttas över.

Hon kommer att få sova hur länge hon vill i vår säng, även om jag är trött på det ibland.

• Vero

Majsan hur har ni gjort med spjälskyddet då? Om vi har psjälskyddet där så är det ju så högt att jag inte ser honom på natten ändå, och det vill jag inte...

• Tulsa

Jag virrade bara en tun fleewcefilt och hade emellan spjälsängen coh min sängkarm.
    nu är sonen 2 år och han fastnade aldrig där men så låg han bara i spjälsängen tills han var 4 månader. När han började krypa köpte vi en extrea 90 bred säng och ställde brevid vår isf spjälsängen.

• HönanAgda

Vi har en IKEA spjällsäng, går det att ta bort ena sidan på den? Någon som testat?

• Vero

Jag vet inte hur det är med IKEA sängar, vi fick en svindyr Brio Moon säng och med den gick det bra, det är en sån som har sänkbar sida, så det var den sidan vi tog bort.

Vi hittade en plywoodskiva att lägga under madrasserna och det fungerar jätte bra. Så nu sover Isak i "sin" säng halva natten och mitt emellan oss halva natten.

Svar på tråden Jag behöver råd angående spjälsäng